Jump to content

إن المنتدى العربي للعلوم العسكرية و مؤسسيه و مدراءه لا يتحملون أي مسئولية قانونية أو غير ذلك تجاه ما ينشره أعضاء و زوار الموقع و كل مشاركة يتحمل مسئوليتها كاتبها.

جميع الحقوق محفوظة © المنتدى العربي للعلوم العسكرية 2018

Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..
القائد المصري

اول ظهور للبندقيه التشيكيه CZ-807 مع مقاتلي وحدات المظلات المصرية والتي من المقرر تعميمها على أفراد

المشاركات الموصى بها

يا سيدي احنا بنعاني عشان نرخص رانجلر 4x4 و بتيجي ناقصة معفنة .. حيسمحولنا ب SEMI-AUTO استحالة

دا ترخيص المسدس الكحيان اشبه بقضية في محكمة العدل الدولية .. امريكا ظروفهم غيرنا تماما

هما دستورهم بينص على احقية حمل السلاح و عندهم منظمات و شركات بتحمي الحق دا زاي ال NRA و باقي المصنعين

بس زاي ما ليها محاسن ليها مساوئ كل اسبوعين بنلاقي حوادث اطلاق نار مهولة واحد دماغه اقنعته انه ال terminator يقوم يشتري ذخيره و سلاح بالهبل تكفي كتيبة و يصفي 50 واحد و مفيش معوقات كبيرة للشراء هناك فبتمشي

السبب اعتقد ان احنا مش ناقصين ارهاب دي العقلية الامنية للموضوع و نوعا ما صحيحة دا دول برغم كل القوة البيروقراطية و الخطوات و الامن مش قادرين يحدو من الموضوع .. تخيل احنا حيحصل فينا ايه

ممكن الموضوع over بالنسبة للمسدسات خصوصا انه امن شخصي بس لو فكرت فيها احنا مش مستعدين كا كل عقليا و نفسيا لسوق سلاح رسمي كبير للكل حتى لو مسدسات فقط و المؤشرات بتبان في اتفه خناقة

و بعيدا عن كل دا حتجيب ايه الحلوان النتن مش حيقل عن 30 الف :emoticon-crying-tears-of-joy: اللي هوا انا اموت في موقف خطر و لا اشيله .. CZ 75 / PRETTA M9 / GLOCK / SIG LEGION مش حيقلو عن 90 الف و معاك لحد 150\ 200 الف و الطلقات العن و اذل .. دخلنا في بادجت جوازة فعلى ايه .. كدا السلاح بقى استثمار يتسرق .. ححمي السلاح بايه بقى .. فحتلاقي الموضوع مش منطقي .. قيس دا كاسعار على بنادق نص الي رينجتون و بريتا و سيج حتشتري بكام ؟

الخليج زاينا بالضبط ممنوع منعا باتا و التراخيص مظنش حد بيقدر يقرب من شباكها لو موجود .. لكن بيشترو من تحت لتحت زاينا بس فرق العملة في صالحهم عننا فمش واجعاهم

تسلم يا كبير , وزي ما انت قولت فعلا هو موضوع "ثقافة حمل السلاح " وهي غير موجودة عندنا للاسف ...

ارجوا انك متحرمناش من مشاركاتك ومواضيعك الرائعة ...

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

تمام و كلامك لا يعلى عليه يا استاذنا

بس لما بشغل فديوهات الاتنين قدامى بحس ان السى زد رد فعلها اقل من رد فعل اسكار

السى زد بتكون ناعمه شويه والاسكار شديده سنه فى رد الفعل ... ممكن يكون احساسى غلط عشان بميل لسى زد

لا احساسك صح بس خلى بالك ال AFTER MARKET بيخليك تعدل زمن رد الفعل زاي منتا عايز و ضغط الزناد بحيث يتماشى مع كيفك تماما

سبب رد فل السكار التقيل ان مجموعة الحركة وزنها عالي عن السي زد فلما البولت بيرجع لورا بيرجع اتقل بعد كل ضربة و بتحسه اكتر

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

تسلم يا كبير , وزي ما انت قولت فعلا هو موضوع "ثقافة حمل السلاح " وهي غير موجودة عندنا للاسف ...

ارجوا انك متحرمناش من مشاركاتك ومواضيعك الرائعة ...

الله يسلمك متفق معاك جدااااااا

ححاول و الله من عنيا

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ال Tavor بندقيه تسليح شخصي للفرد المقاتل assault rifle و ليست Long range tactical precision rifle

وضع  ال Tavor  في اَي مقارنه مع  قناصه خاطء  بل تقارن باي Assault rifle مثل ال M16 - عاءله ال AK و غيرها 

أولاً الحمد لله على السلامه

ثانياً العبره ليست بما تسمي به السلاح assault rifle أو Long range tactical precision rifle لأن الأخ المحترم كان يسأل عن إختلاف المدى ، وأعتقد أن الأسم لا يؤثر في المدى ، فنحن لم نكن نتحدث عن التصنيف الذي وضعه مُصَنع السلاح أو حتى الغرض الذي خصص له ، السؤال تحديداً كان عن سبب إختلاف المدى ــ والأستفسار الأكثر تحديداً الذي كان يعنيه السؤال هو (هل زيادة مدى البندقيه الأسرائيليه عن التشيكيه يعني أن الأسرائيليه أفضل ؟) 

تافور 7 إسرائيليه عيار 51×7.62 مم

ثالثاً العبره في تحديد المدى هو بالأساس يتعلق بالعيار وأن أختلاف المدى بين البندقيه الأسرائيليه عن التشيكيه راجع إلى أن الأسرائيليه يعمل عليها عيار 51×7.62 مم وهذا يحقق مدي للبندقيه 800 متر ، ويوجد منها عيار 45×5.56 مم وهذا مداه 450 متر فقط ، أما التشيكيه فيعمل عليها عيار 39×7.62 مم وهذا يحقق مدى للبندقيه 350 متر أو عيار 45×5.56 مم وهذا يحقق مدى للبندقيه 450 متر .

من اليمين 39×7.62 مم - 39×5.56 مم - 45×5.56 مم _ 51×7.62 (308) مم

وبالتالي فإستخدام عيار ثقيل للبندقيه assault rifle مثل التافور أو fn fal  يعطيها مدى أكبر صحيح ولكن ذلك له ثمن وهو زيادة وزن الـ assault rifle وزيادة رد فعل الـ assault rifle وقلة سرعة إطلاق النار، وهي أمور غير مستحبه خصوصاً في الـ assault rifle ، وبالتالي فإن البندقيه التشيكيه المنوه عنها تكون أكثر كفائه وأكثر أعتماديه عن التافور الأسرائيليه ذات المدى الأكبر .

عيار 51×7.62 مم أو ما يطلق عليه (308 ناتو) وهو عيار يعمل على القناصات

رابعاً أما بخصوص العيار 51×7.62 مم الذي يعمل على التافور الأسرائليه والذي يتميز فقط بالمدى 800 متر ، فأنا ذكرت للأخ المحترم أن هذا العيار يعمل لدينا أيضاً على عدد كبير من Long range tactical precision rifle ومنها الأمريكيه والألمانيه وكذلك الروسيه (يوجد موضوع بالمنتدى عن القناصات العامله بالجيش والشرطه المصريه) فأنا يا أخي الكريم لم أقارن بين assault rifle وبين Long range tactical precision rifle بل قارنت الأعيره حيث أن نطاق السؤال كان عن المدى ، فأحببت أن أوضح للأخ السائل أن ذلك راجع لأختلاف الأعيره المستخدمه وليس راجع لأفضلية بندقيه على الأخرى .

tavor-dream-cars-cutlery.jpg.54a1c9ffeb6661194394578b9433277d.jpg

تافور إسرائيليه عيار 45×5.56 مم

خامساً الحقيقه أن البندقيه الأسرائيليه التافور أيضاً لا تصلح للمقارنه بالبندقيه التشيكيه CZ 807 H أو البندقيه M 16 أو البندقيه AK ، لأن التافور بندقيه تعمل بنظام bullpup وهو يعني أنه تم ترحيل غرفة ضرب النار والترباس وخذنة الطلقات إلى خلف المقبض الخلفي وذلك في (حضن الرامي تقريباً) مع بقاء التتك في مكانه أمام المقبض والأعتماد على كابل ومجموعة تروس إضافيه لنقل الحركه والعزم من التتك أمام المقبض إلى الخلف خلف المقبض .

bullpup ak عيار 39×7.62 مم

وهذا الحقيقه كان له مزاياً قليله جداً بالمقارنه بالعيوب الرهيبه التي نجمت عن هذه العمليه ، فالمزايا كانت في إمكانية إطالة الماسوره للسلاح دون أن يؤثر ذلك على طول السلاح ككل ، ولكن نتج عن ذلك أيضاً الكثير من الأعطال في إطلاق النار من جراء نقل حركة التتك من أمام المقبض إلى الترباس في خلف المقبض خصوصاً في الأطلاق السريع وكذلك أثر ذلك على سرعة التخلص من الفوارغ عند الأطلاق المتقطع (3+3) هذا ناهيك عن أن مجموعة الترباس التي تم نقلها للخلف أصبحت حساسه جداً للرمال والأتربه نتيجة زيادة المجموعه بإضافة ثلاثة تروس لنقل الحركه من أمام المقبض إلى الخلف ثم العكس في حركه تعجز عن ملاحقتها العين المجرده ،

jantar M عيار 39×7.62 مم

وهو الذي دفع أغلب الدول المصنعه لهذا النوع من البنادق bullpup عدم الأعتماد عليها وإعتماد البنادق العاديه من أمثال M 16 أو AK أو CZ أو sig sauer 

FN fal عيار 51×7.62 مم

أما إذا اردت حضرتك مقارنه صحيحه ومضبوطه بين التافور وبندقيه أخرى ، فلتكن بين التافور والـ FN fal البلجيكيه لأنها لأنتجت نسخه من bullpup وهي عيار مماثل تماماً 51×7.62 مم ولكنها قليلة الأعطال .

2036231348_fn-fal-M9p-.thumb.jpg.59dbfff73fe92e3dcfaf74bf756d5782.jpg

bullpup FN fal عيار 51×7.62 مم

شديدة التحمل أكثر أعتماديه لأنها تستخدم ترس واحد مركب لنقل حركة التتك لخلف المقبض كما أن سبائكها المعدنيه أرقى بكثير وبالتالي فهي أقل حساسيه للأتربه والغبار ، ولكن بالطبع لا تقارن بتاتاً بالبنادق العاديه من حيث الكفائه والأعتماديه . عموماً إذا أردت حضرتك رأيي الشخصي فأنا درست وضربت على التافور بكل أنواعها وكذلك البنادق الصينيه المنسوحه من ak والـ FN fal البلجيكيه فالتافور تصنف أقل من الـ fal ولكن لا تقارن بالـ CZ 807 لأنها نظام مختلف تماماً من الـ assault rifle ............... تحياتي لحضرتك

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يبدوا لي انها فعلا تعمم بشكل تدريجي علي افرع قواتنا المسلحة 

صورة جديدة

نسخة ال 18 انش بال adjustable stock الجديد (بندقية هجومية صرف للالتحامات المفتوحة قياسية جيوش) .. مشفتش ال pistol version او ال SBR الا مع الداخلية تقريبا و لا ال 16 انش او اقل

كل من يحملها ضباط فمش معممة بشكل كامل تماما و لا واحدة عليها اوبتكس حتى لو red dot على ما يبدو من برنامج الاختبارات الخاص بها على كل الاسلحة .. معتقدش حيختبرها مجندين

بس التوجه بري بالكامل لها بكل وحداته حتى الآن ...هل ستنجح في المناقصة ... لنرى

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اخيرا نجحت في اعادة التسجيل في المنتدى ......

سعيد جداااااااااااااااااااااا بالبندقية البيرن و اتمنى رغم عدم اقتناعي بانها ستعمم على الجيش لكن اتمنى فعلا من قلبي ستكون خطوة لا تقل عن اقتناء الرافال ان لم تزيد

اللبيرن و الموديل 807 المحدث تعتبر النسخة الغير مباشرة التشيكي من ال SCAR الفنلندي لكن على ارخص 35% تقريبا و تلافت عيوب ال 805 التي صراحة ليست عيوب على قدر ما هيا شكليات بسيطة براي

بندقية هجومية (غاز) و لا اروع صناعة و مواد و اداء و ارجوناميكس بكفاءة و جودة عالية جدا مماثلة للسكار ... recoil /rate of fire عنب لا تحتاج الا لكم فيديو يوتيوب و ستصبح خبير باستعمالها و قناص بها ايضا

action group carrier / bolt / piston بسيطة و سهلة للفك تماما و ال piston كميزة اقصر و اخف من السكار و بالتالي اقل تاثيرا على الاوبتكس لكن ثقل المجموعة الحركية للسكار تنفعه اكثر في الدقة لكن كثمن البيرن خيار رائع

كان هنالك مشكلة ان ارتداد الغاز شديد نوعا مع اضافة ال suppressor حتى مع تعديل مؤشر الغاز في البندقية المخصص لكاتم الصوت لكن الامر كان يخص النسخة ال 805 و ال806 عدلت

منها عدة انواع و اتوقع كلها ستكون في رخصة الانتاج سواء كا SBR او 10 او 16 او 18 انش للماسورة كل حسب نوعية الوحدة التي ستستخدم السلاح  و نوع المهمات

الحقيقة اقتناء مميز جدا اتمنى حدوثه و صدقوني استبدال الكلاش بها حرفيا يوازي استبدال سيارة لادا ببنتلي !!

اسمحلى ارحب بيك برضه

حمد الله على السلامه و نورت المنتدى

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

أولاً الحمد لله على السلامه

ثانياً العبره ليست بما تسمي به السلاح assault rifle أو Long range tactical precision rifle لأن الأخ المحترم كان يسأل عن إختلاف المدى ، وأعتقد أن الأسم لا يؤثر في المدى ، فنحن لم نكن نتحدث عن التصنيف الذي وضعه مُصَنع السلاح أو حتى الغرض الذي خصص له ، السؤال تحديداً كان عن سبب إختلاف المدى ــ والأستفسار الأكثر تحديداً الذي كان يعنيه السؤال هو (هل زيادة مدى البندقيه الأسرائيليه عن التشيكيه يعني أن الأسرائيليه أفضل ؟) 

[ATTACH]50164.IPB[/ATTACH]

تافور 7 إسرائيليه عيار 51×7.62 مم

ثالثاً العبره في تحديد المدى هو بالأساس يتعلق بالعيار وأن أختلاف المدى بين البندقيه الأسرائيليه عن التشيكيه راجع إلى أن الأسرائيليه يعمل عليها عيار 51×7.62 مم وهذا يحقق مدي للبندقيه 800 متر ، ويوجد منها عيار 45×5.56 مم وهذا مداه 450 متر فقط ، أما التشيكيه فيعمل عليها عيار 39×7.62 مم وهذا يحقق مدى للبندقيه 350 متر أو عيار 45×5.56 مم وهذا يحقق مدى للبندقيه 450 متر .

[ATTACH]50161.IPB[/ATTACH]

من اليمين 39×7.62 مم - 39×5.56 مم - 45×5.56 مم _ 51×7.62 (308) مم

وبالتالي فإستخدام عيار ثقيل للبندقيه assault rifle مثل التافور أو fn fal  يعطيها مدى أكبر صحيح ولكن ذلك له ثمن وهو زيادة وزن الـ assault rifle وزيادة رد فعل الـ assault rifle وقلة سرعة إطلاق النار، وهي أمور غير مستحبه خصوصاً في الـ assault rifle ، وبالتالي فإن البندقيه التشيكيه المنوه عنها تكون أكثر كفائه وأكثر أعتماديه عن التافور الأسرائيليه ذات المدى الأكبر .

[ATTACH]50162.IPB[/ATTACH]

عيار 51×7.62 مم أو ما يطلق عليه (308 ناتو) وهو عيار يعمل على القناصات

رابعاً أما بخصوص العيار 51×7.62 مم الذي يعمل على التافور الأسرائليه والذي يتميز فقط بالمدى 800 متر ، فأنا ذكرت للأخ المحترم أن هذا العيار يعمل لدينا أيضاً على عدد كبير من Long range tactical precision rifle ومنها الأمريكيه والألمانيه وكذلك الروسيه (يوجد موضوع بالمنتدى عن القناصات العامله بالجيش والشرطه المصريه) فأنا يا أخي الكريم لم أقارن بين assault rifle وبين Long range tactical precision rifle بل قارنت الأعيره حيث أن نطاق السؤال كان عن المدى ، فأحببت أن أوضح للأخ السائل أن ذلك راجع لأختلاف الأعيره المستخدمه وليس راجع لأفضلية بندقيه على الأخرى .

[ATTACH]50163.IPB[/ATTACH]

تافور إسرائيليه عيار 45×5.56 مم

خامساً الحقيقه أن البندقيه الأسرائيليه التافور أيضاً لا تصلح للمقارنه بالبندقيه التشيكيه CZ 807 H أو البندقيه M 16 أو البندقيه AK ، لأن التافور بندقيه تعمل بنظام bullpup وهو يعني أنه تم ترحيل غرفة ضرب النار والترباس وخذنة الطلقات إلى خلف المقبض الخلفي وذلك في (حضن الرامي تقريباً) مع بقاء التتك في مكانه أمام المقبض والأعتماد على كابل ومجموعة تروس إضافيه لنقل الحركه والعزم من التتك أمام المقبض إلى الخلف خلف المقبض .

[ATTACH]50165.IPB[/ATTACH]

bullpup ak عيار 39×7.62 مم

وهذا الحقيقه كان له مزاياً قليله جداً بالمقارنه بالعيوب الرهيبه التي نجمت عن هذه العمليه ، فالمزايا كانت في إمكانية إطالة الماسوره للسلاح دون أن يؤثر ذلك على طول السلاح ككل ، ولكن نتج عن ذلك أيضاً الكثير من الأعطال في إطلاق النار من جراء نقل حركة التتك من أمام المقبض إلى الترباس في خلف المقبض خصوصاً في الأطلاق السريع وكذلك أثر ذلك على سرعة التخلص من الفوارغ عند الأطلاق المتقطع (3+3) هذا ناهيك عن أن مجموعة الترباس التي تم نقلها للخلف أصبحت حساسه جداً للرمال والأتربه نتيجة زيادة المجموعه بإضافة ثلاثة تروس لنقل الحركه من أمام المقبض إلى الخلف ثم العكس في حركه تعجز عن ملاحقتها العين المجرده ،

[ATTACH]50167.IPB[/ATTACH]

jantar M عيار 39×7.62 مم

وهو الذي دفع أغلب الدول المصنعه لهذا النوع من البنادق bullpup عدم الأعتماد عليها وإعتماد البنادق العاديه من أمثال M 16 أو AK أو CZ أو sig sauer 

[ATTACH]50168.IPB[/ATTACH]

FN fal عيار 51×7.62 مم

أما إذا اردت حضرتك مقارنه صحيحه ومضبوطه بين التافور وبندقيه أخرى ، فلتكن بين التافور والـ FN fal البلجيكيه لأنها لأنتجت نسخه من bullpup وهي عيار مماثل تماماً 51×7.62 مم ولكنها قليلة الأعطال .

[ATTACH]50170.IPB[/ATTACH]

bullpup FN fal عيار 51×7.62 مم

شديدة التحمل أكثر أعتماديه لأنها تستخدم ترس واحد مركب لنقل حركة التتك لخلف المقبض كما أن سبائكها المعدنيه أرقى بكثير وبالتالي فهي أقل حساسيه للأتربه والغبار ، ولكن بالطبع لا تقارن بتاتاً بالبنادق العاديه من حيث الكفائه والأعتماديه . عموماً إذا أردت حضرتك رأيي الشخصي فأنا درست وضربت على التافور بكل أنواعها وكذلك البنادق الصينيه المنسوحه من ak والـ FN fal البلجيكيه فالتافور تصنف أقل من الـ fal ولكن لا تقارن بالـ CZ 807 لأنها نظام مختلف تماماً من الـ assault rifle ............... تحياتي لحضرتك

اصلا استغرب وضع العيار 308 في بندقية هجومية .. ثقيل و قوي جدا على الرمي الالتحامي الاوتوماتيكي يحتاج منظومة مرعبة لتهدئة ارتداده و بالتالي تآكل اسرع للماسورة و البندقية ككل

عيار قنص بامتياز مع اخوته كال 338 \ 356 وصولا لل 458 سوكوم و ال 50 بي ام جي يستحق long barrel فقط براي

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اسمحلى ارحب بيك برضه

حمد الله على السلامه و نورت المنتدى

اشكرك جداااااااااااااا .. الله يسلمك .. دا بنورك و الله :facebook-blush-emoticon:

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اصلا استغرب وضع العيار 308 في بندقية هجومية .. ثقيل و قوي جدا على الرمي الالتحامي الاوتوماتيكي يحتاج منظومة مرعبة لتهدئة ارتداده و بالتالي تآكل اسرع للماسورة و البندقية ككل

عيار قنص بامتياز مع اخوته كال 338 \ 356 وصولا لل 458 سوكوم و ال 50 بي ام جي يستحق long barrel فقط براي

متفق معك تماماً ولكن الأسرائليين لديهم عقده من الأعيره الصغيره التي كانوا يستخدمونها في 73 في مقابل الكلاشنكوف المصري

762ThumperBulletComparison.jpg.6a028dd63c23fd7df2a8308bf8f29a6c.jpg

82402658_all_ammo_comparison1.thumb.jpg.8f1e29a664e8bd7aa90167cd1b8cdf54.jpg

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يبدوا لي انها فعلا تعمم بشكل تدريجي علي افرع قواتنا المسلحة 

صورة جديدة

الصورة لضباط المظلات  ولاكن بالتمويه الصحراوى

فالبندقيه بدات تستخدم بشكل جزئى فى قوات المظلات و بدرجة اقل فى الصاعقة

والان تجرب عمليا فى سيناء .. تجربة ميدانية حقيقة

توقعى الشخصى البندقية ممتازة و هتثبت كفائتها و هيتم اختيارها باذن الله

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

متفق معك تماماً ولكن الأسرائليين لديهم عقده من الأعيره الصغيره التي كانوا يستخدمونها في 73 في مقابل الكلاشنكوف المصري

[ATTACH]50174.IPB[/ATTACH]

انا معرفش حضرتك معرفة شخصية ولاكن اتمنى اني اقابل حضرتك فعلا , لانك كل مرة بتكتب بستفيد جديد وفي مجال عملي كمان ..

وتحياتي لحضرتك واتمنى تقولي على "حتة" حلوة اجيبهالك .... :emoticon-crying-tears-of-joy:

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

انا معرفش حضرتك معرفة شخصية ولاكن اتمنى اني اقابل حضرتك فعلا , لانك كل مرة بتكتب بستفيد جديد وفي مجال عملي كمان ..

وتحياتي لحضرتك واتمنى تقولي على "حتة" حلوة اجيبهالك .... :emoticon-crying-tears-of-joy:

أشكرك يا أخي الكريم ، إن شاء الله تبقى معرفة خير ونتقابل بإذن الله ، ممكن تبعث لي عنوان المحل الخاص بكم على الخاص ، و حأعملكم زياره بس المهم أجدك هناك .

أنا عارف إن مجال عملك هو تجارة السلاح ومُحدثات الصوت ، وأنت لديك درايه جيده جداً بالسلاح الخفيف ولكن من وجهة نظر تاجر وهاوي ، أما العبد لله أستخدم كل السلاح ده وفكيته وركبته وصينته مليون مره وأخذت فرق على كل السلاح الشرقي والغربي والأسرائيلي ، ودراستي للسلاح من موقع خبرتي وشغلي كمستخدم للسلاح بكثافه وفي كل الظروف البيئيه المختلفه .

وعموماً أنا كنت قلت لك على قطعه صغيره أنا نفسي فيها بس تكون نضيفه قوي ، ويظهر أنك نسيت ، وأنا لا أعرف أمكانياتكم أيه في أحضار نوعيات مخصوصه وما هي المده التي تأخذونها في ذلك ، حيث إنني لدي ترتيبات معينه خاصه لأضافة أي قطعة سلاح على ترخيصي لأن لدي خمسة قطع عليه (طبنجات+بنادق خرطوش)

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ممكن اسال الاخوة الخبراء هنا

ليه ال 1911 مش محبوب اوي في مصر

يعني بلاقي البريتا و السيج و ال CZ هما المنشرين في مصر قليل حتى لما شوفت جلوك

هوا كلاسيكي اينعم بس فيه منه نسخ حديثة الى اليوم custom made واصلة ل2000 - 9000 دولار .. les bear \ wilson combat \ dan wesson \ ed brown روعة و تشكلها زاي ما انتا عايز سواء بمسار تركيب او قبضة او ماسورة او وزن الزناد او الية الحركة نفسها

حتى العيار مش شرط يبقى 45 ACP ممكن 9 و 10 ملم اعتقد شفت نسخة على wilson combat 357 sig معرفش ازاي

المرة الوحيدة اللي شفت فيها شئ مغاير للعادة كان  revolver smith & wesson مع مدير شركة تقيلة اوي اوي سنة 2012 تقريبا و كان نفسي اساله هل هو magnum round و لا لا :emoticon-crying-tears-of-joy: عشان اتريق عليه من كتر ألم ال recoil 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ممكن اسال الاخوة الخبراء هنا

ليه ال 1911 مش محبوب اوي في مصر

يعني بلاقي البريتا و السيج و ال CZ هما المنشرين في مصر قليل حتى لما شوفت جلوك

هوا كلاسيكي اينعم بس فيه منه نسخ حديثة الى اليوم custom made واصلة ل2000 - 9000 دولار .. les bear \ wilson combat \ dan wesson \ ed brown روعة و تشكلها زاي ما انتا عايز سواء بمسار تركيب او قبضة او ماسورة او وزن الزناد او الية الحركة نفسها

حتى العيار مش شرط يبقى 45 ACP ممكن 9 و 10 ملم اعتقد شفت نسخة على wilson combat 357 sig معرفش ازاي

المرة الوحيدة اللي شفت فيها شئ مغاير للعادة كان  revolver smith & wesson مع مدير شركة تقيلة اوي اوي سنة 2012 تقريبا و كان نفسي اساله هل هو magnum round و لا لا :emoticon-crying-tears-of-joy: عشان اتريق عليه من كتر ألم ال recoil 

مين قال أنه مش محبوب ، ده أنا بأعشقه ده كفايه أنه بيفكرني بأبويا الله يرحمه 

الكولت 1911 كوماندر 19×9 مم سلاح رائع به خزنه تقليديه تحتوي على ثمان طلقات+طلقه بالماسوره ، قمة الأبداع والصناعه والتصميم وهو من تصميم جون براوننج البلجيكي وكان فخور به جداً ، الكوماندر بالذات سلاح شخصي محترم وبالطبع هو أكثر الطبنجات كلاسيكيه يعني تقدر تقول عمهم ، فهو سلاح من عبق التاريخ والتاريخ أعطى له قيمه كبيره ، بالطبع هو سلاح البرنسات والباشاوات بلا شك ، سبب عدم أنتشاره في مصر وعدم معرفة الناس به هو أنه سلاح الطبقه العليا ، وعلى فكره مازال هو السلاح الشخصي الذي يهدى لقادة الجيوش والرؤساء ، وتم إهداء السادات ومبارك قطعتين متميزتين من هذه الطبنجه .

شوف العَظَمَه دي

Colt_Commander_9mm_201_Small.jpg.0f8d0af1315a3e4770cd8fdf463b21dd.jpg

2702333_01_colt_mkiv_series_70_combat_com_640.jpg.c9319e7522c688458c9aa9e0eda90be8.jpg

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

الكولت 1911 كوماندر 19×9 مم سلاح رائع به خزنه تقليديه تحتوي على ثمان طلقات+طلقه بالماسوره ، قمة الأبداع والصناعه والتصميم وهو من تصميم جون براوننج البلجيكي وكان فخور به جداً ، الكوماندر بالذات سلاح شخصي محترم وبالطبع هو أكثر الطبنجات كلاسيكيه يعني تقدر تقول عمهم ، فهو سلاح من عبق التاريخ والتاريخ أعطى له قيمه كبيره ، بالطبع هو سلاح البرنسات والباشاوات بلا شك ، سبب عدم أنتشاره في مصر وعدم معرفة الناس به هو أنه سلاح الطبقه العليا ، وعلى فكره مازال هو السلاح الشخصي الذي يهدى لقادة الجيوش والرؤساء ، وتم إهداء السادات ومبارك قطعتين متميزتين من هذه الطبنجه .

شوف العَظَمَه دي

الله يرحمه و يحسن اليه

كلامك مضبوط جدا ، سبب سؤالي اني مش لاقيله اهتمام من الناس خالص في اضيق الحدود حتى كا معرفة قصاد السيج مثلا يمكن عشان الثقافة مايلة للموديلات الاحدث بس بحبه جدا و بقرأ عنه بغباوة كان نجم الحرب العالمية مع غرمائه اللوجر و الماوسر و ال p38 تصميمه اجمل تصميم لمسدس الى اليوم براي  ..... امنيتي في شراء المسدسات هو 1911 les baer و سيج 226 x6 series

النسخة الكولت روعة يكفي انهم النسخة الاصلية للمسدس بفضل العبقري جون بروانينج نفس الشخص المسؤول عن المسدس الاكثر من رائع ايضا برغم وفاته قبل انتهاء التصميم ال browning hi power

الكولت نسخة انتاجية قياسية تحفة لكن اصبح الكل يصنع ال 1911 على نفس الكفاءة كا Springfield armory او sig او روجر او كيمبر حتى و غيرهم يتراوح سعرها من 900 الى 1900 دولار مثلا تقريبا كولت باعو حقوق التصميم

الا لو وقعت يدك على نسخة كولت قديمة A1 او 90/80/70 series يبقى امتلاك فعلا و يا سلام لو منقوشة بقى او لونين

حاليا اعلى النسخ ال les bear و ed brown تجيبها من هنا و تسقعها حتغلى معاك اكثر من فيلا في التجمع 

الكوماندر مش بحبه اوي زاي النسخة الجافرمينت العادية ال 6 انش للماسورة بس يظل جميل طبعا و عملي

دا في نسخ الخزنة double stack +12 زاي الجلوك و طلع منه شئ جديد اسمه ال 2011 شكله غريب و مكعبر كدا مسدس رماية و رياضة بامتياز

في النهاية حقيقي مسدس رائع و الوحيد اللي عبر التاريخ و لا يزال منافس ثقيل بين اقرانه

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

أشكرك يا أخي الكريم ، إن شاء الله تبقى معرفة خير ونتقابل بإذن الله ، ممكن تبعث لي عنوان المحل الخاص بكم على الخاص ، و حأعملكم زياره بس المهم أجدك هناك .

أنا عارف إن مجال عملك هو تجارة السلاح ومُحدثات الصوت ، وأنت لديك درايه جيده جداً بالسلاح الخفيف ولكن من وجهة نظر تاجر وهاوي ، أما العبد لله أستخدم كل السلاح ده وفكيته وركبته وصينته مليون مره وأخذت فرق على كل السلاح الشرقي والغربي والأسرائيلي ، ودراستي للسلاح من موقع خبرتي وشغلي كمستخدم للسلاح بكثافه وفي كل الظروف البيئيه المختلفه .

وعموماً أنا كنت قلت لك على قطعه صغيره أنا نفسي فيها بس تكون نضيفه قوي ، ويظهر أنك نسيت ، وأنا لا أعرف أمكانياتكم أيه في أحضار نوعيات مخصوصه وما هي المده التي تأخذونها في ذلك ، حيث إنني لدي ترتيبات معينه خاصه لأضافة أي قطعة سلاح على ترخيصي لأن لدي خمسة قطع عليه (طبنجات+بنادق خرطوش)

طبعا شرف كبير جدا انك تشرفنا وان شاء الله في وقت صغير هجيلك لحد عندك اخدك بالعربية ومتشكر جدا لزيارة حضرتك بالمناسبة العائلة تمتلك محل في مدينة كفر الشيخ واخر في احى مراكزها بالاضافة لعلاقة القرابة والشراكة الي بتربطني مع عائلة محلات "فتح الله" بالاسكندرية ...

بالنسبة للقطعة الي قلتلي عليها فهي نادرة حبتين وعلى ما اتذكر كانت المسدس الروسي مكروف او توكاريف ..

وللاسف في مشاكل في موضوع الاستيراد اليومين دول واكيد حضرتك عارف بس اوعدك اول لما الاقي حاجة روسي هكلمك ....

وشرف كبير ليا اني اكون "اخ" صغير لحضرك ..

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

شوف العَظَمَه دي

تعقيبي على كام حضرتك الجميل انه معظم قادة الخليج بيستخدموة كاستخدام شخصي وايضا في ليبيا وجالنا قطع مزخرفة منه ورائعة الجمال ولكن للاسف بشكل غير قانوني وقت الثورة ..

Colt-Govt-1911-A1-Black_Colt-2254000_pistol_zmC.jpg.c6924ca1dc656bc609334bb01e7ea16c.jpg.457087cc2483e8f9a6d1114d318aa6b5.jpg

IMG_20160626_095325.thumb.jpg.d81fea07b4b3fa174f1867f819c6885e.jpg

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

صور جديدة للرشاش 

مع الصاعقة والمظلات

[ATTACH]50319.IPB[/ATTACH][ATTACH]50320.IPB[/ATTACH]

من الواضح انه بدا يستخدم ويخدم مع اكثر من فرع فى قواتنا البرية للوقوف على نقاط القوة والضعف فيه لكن الحقيقة انا عاجبني اسلوب تفكير قيادتنا فى هيئة التسليح فعلا بيبحثوا عن السلاح وما يناسب مصر فى كل العالم

بالتوفيق لجيشنا العظيم

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

تعقيبي على كام حضرتك الجميل انه معظم قادة الخليج بيستخدموة كاستخدام شخصي وايضا في ليبيا وجالنا قطع مزخرفة منه ورائعة الجمال ولكن للاسف بشكل غير قانوني وقت الثورة ..

[ATTACH]50328.IPB[/ATTACH][ATTACH]50321.IPB[/ATTACH][ATTACH]50330.IPB[/ATTACH][ATTACH]50331.IPB[/ATTACH][ATTACH]50323.IPB[/ATTACH][ATTACH]50329.IPB[/ATTACH][ATTACH]50329.IPB[/ATTACH][ATTACH]50325.IPB[/ATTACH][ATTACH]50324.IPB[/ATTACH][ATTACH]50322.IPB[/ATTACH][ATTACH]50326.IPB[/ATTACH]

[ATTACH]50327.IPB[/ATTACH]

CV0bSp5WoAAZxlD.jpg.ee75855c23a077016d7a1ba4a9c276a3.jpg.788f7a2a73e130e470897b3a7fc86a78.jpg

لا يا معلم دي براوننج hp وليست 1911 ، بس الحقيقه تحفه

بيتهيألي كده دي عراقيه ، صح كده

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لا يا معلم دي براوننج hp وليست 1911 ، بس الحقيقه تحفه

بيتهيألي كده دي عراقيه ، صح كده

ليبية 

واضح من شعار النسر والعلم الاخضر للجماهريية اللييبية للقذافي

وكلمة الفاتح (كناية شهيرة عن القذافي ) شمس لا تغيب 

وبصراحة لا اعرف القذافي فتح ايه عشان يسمي هكذا !!

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن