Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

المشاركات الموصى بها

يا راجل ضعف في ملف الصحه !!!!!!!!!!! أنت عارف ملف الصحه كان عامل إزاي ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

ده كفايه المعجزه التي مازال يتحدث عنها العالم كله ـ أقصد علاج فيروس سي ـ ده أنا لوحدي لي ثلاثة أبناء أعمام توفوا بفيرس سي في زمن البطه العرجه (مبارك)

طيب أقرأ عن التأمين الصحي الجديد ، ده كفايه موضوع التأمين الصحي وموضوع فيرس سي ، دي معجزه بكل المقاييس ، ده الصحه في البلد كانت رايحه في ستين داهيه

ازمات الصحه في مصر لا تنتهي وكان اخرها ملف البنسلين وقبلها اسعار الدواء وغيرهم من الاهمال القاتل في المستشفيات 

مرورا بازمه لبن الاطفال  النقطه المضيئه الوحيده هي علاج فيروس سي  وما دونها لا يوجد تقدم رغم افتتاح مستشفيات كثيره 

لكن كعاده الموظفين المصريين  الاهمال ثم الاهمال وبعد 3 شهور ستجد شئ اخر غير ما تم افتتاحه 

التامين الصحي حتي يكتمل علينا وعليك بخير في 2026 وربما بعدها كما ن 

الغالبيه العظمي من الشعب لم يشعر بتحسن في ملف الصحه غير غلاء اسعار الدواء واختفائها من الصيدليات 

نحن نتكلم عن تقدم حقيقي اشعر به وانا في اخر قريه بالصعيد او الدلتا وان يتواجد دكتور الوحده الصحيه لعلاج المرضي 

بلدنا فيها مستشفي مغلق من 10 سنوات بعد تطويرها وصرفت ايامها 5 مليون جنيه  وحتي الان لا جديد  و تسكنها الفئران 

احد اسباب زياده السكان اختفاء مكاتب تنظيم الاسره الصحيه والتي كانت منتشره في كل البلاد وتقدم الوسائل مجانا 

كما قلت سابقا مشكله الحكومه هي الاولويات  وماذا نحن نحتاج اليوم من اصلاحات وباموال قليله مع تفعيل المراقبه بصفه مستمره 

انا بالنسبه لي افتتاح مكاتب تنظيم الاسره الصحيه وزياده اعدادها وتقديم الوسائل والنصح والارشاد للمراه المصريه البسيطه افضل الف مره 

من بناء منتجع الجلاله السياحي لان العائد سيكون سريع ومستمر وهو تقليل النمو السكاني الذي يلتهم كل شئ وهذا لن يكون الا عبر هذه المكاتب  

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

8665d1ce-75fb-4c0c-bf60-b09f46c9f67f.png&key=4c8763a47d1e6d8a7e7d0300b26fb96b1d0512f4ef712acfa06091d6ccc91dcc

صوتي لمرتضي منصور 

وشعارنا معا لتدمير الشعب المصري  :emoticon-crying-tears-of-joy:

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يا راجل ضعف في ملف الصحه !!!!!!!!!!! أنت عارف ملف الصحه كان عامل إزاي ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

ده كفايه المعجزه التي مازال يتحدث عنها العالم كله ـ أقصد علاج فيروس سي ـ ده أنا لوحدي لي ثلاثة أبناء أعمام توفوا بفيرس سي في زمن البطه العرجه (مبارك)

طيب أقرأ عن التأمين الصحي الجديد ، ده كفايه موضوع التأمين الصحي وموضوع فيرس سي ، دي معجزه بكل المقاييس ، ده الصحه في البلد كانت رايحه في ستين داهيه

ازمات الصحه في مصر لا تنتهي وكان اخرها ملف البنسلين وقبلها اسعار الدواء وغيرهم من الاهمال القاتل في المستشفيات 

مرورا بازمه لبن الاطفال  النقطه المضيئه الوحيده هي علاج فيروس سي  وما دونها لا يوجد تقدم رغم افتتاح مستشفيات كثيره 

لكن كعاده الموظفين المصريين  الاهمال ثم الاهمال وبعد 3 شهور ستجد شئ اخر غير ما تم افتتاحه 

التامين الصحي حتي يكتمل علينا وعليك بخير في 2026 وربما بعدها كما ن 

الغالبيه العظمي من الشعب لم يشعر بتحسن في ملف الصحه غير غلاء اسعار الدواء واختفائها من الصيدليات 

نحن نتكلم عن تقدم حقيقي اشعر به وانا في اخر قريه بالصعيد او الدلتا وان يتواجد دكتور الوحده الصحيه لعلاج المرضي 

بلدنا فيها مستشفي مغلق من 10 سنوات بعد تطويرها وصرفت ايامها 5 مليون جنيه  وحتي الان لا جديد  و تسكنها الفئران 

احد اسباب زياده السكان اختفاء مكاتب تنظيم الاسره الصحيه والتي كانت منتشره في كل البلاد وتقدم الوسائل مجانا 

كما قلت سابقا مشكله الحكومه هي الاولويات  وماذا نحن نحتاج اليوم من اصلاحات وباموال قليله مع تفعيل المراقبه بصفه مستمره 

انا بالنسبه لي افتتاح مكاتب تنظيم الاسره الصحيه وزياده اعدادها وتقديم الوسائل والنصح والارشاد للمراه المصريه البسيطه افضل الف مره 

من بناء منتجع الجلاله السياحي لان العائد سيكون سريع ومستمر وهو تقليل النمو السكاني الذي يلتهم كل شئ وهذا لن يكون الا عبر هذه المكاتب  

بحق ربنا كان هناك ملف مهمل في الصحة وهو تدريب الأطباء نفسهم لكن هناك الأن مشروع البورد المصري لتدريب الأطباء كخطوة أولي في هذا الملف المهمل منذ سنوات 

قطاع الصحة مدمر بالكامل واعادة احياء هذا القطاع يتطلب وقت ومجهود كبير والرئيس السيسي بحق أول شخص بالفعل يهتم بذلك الملف 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

أدعم ترشيح السيسي وبشدة

البلد وبشهادة الأعداء قبل الأصدقاء

بتتقدم وبتنضف وبقى لها قيمة ووزن بعد ماكانت في بداية النهاية

من زمان ولأول مرة أحس إنه ممكن يكون فيه أمل

دي أهم نقطة وسبب يخليني أرشح السيسي لمدة آخرى

أنا زوجتي مش مصرية من فترة وبعد متابعة لأخبار مصر والمشاريع الضخمة الكتير " قولوا ماشاء الله "

بتسألني سؤال كان ليه تأثير كبير عليا مزيج من الفخر والحزن

بتقولي أومال لو السيسي بقاله 10 سنين كان عمل إيه في مصر

؟؟؟

فخور لأن ده بيحصل وأولادي هيجنوا ثماره إن شاء الله

وحزين إن ده محصلش من بدري يمكن من قبل 10 سنين كمان

من ساعة ما إتولدت محستش إنه فيه أمل وإني فخور إني أقول إني مصري لسبب غير حضارتنا الفرعونية القديمة أو إنتصارات جيشنا أو مكاسبنا الرياضية

لقيت فيه أسباب كتير أفخر بيها حالياً شفت ولأني بره مصر وبحتك بجنسيات كتير نظرات الحسد لما أقول لهم أخبار مصر وأوريهم فيديوهات أو مشاريع

شغالين عليها وبنفتتحها .. كنت بكسف وبخجل وبحزن من أفلام زي عسل أسود والأفلام اللي متصورة في العشوائيات وبتصور مدى التأخر اللي في البلد الخ الخ

وبقول مصر جميلة وكبيرة وعظيمة وتستاهل تبان وتكون أفضل من كده

بس الفترة الأخيرة وبعد ماكنا بننحدر وبنسقط وبشدة وكل اللي حوالينا إما ساخر أو شمتان أو صعبانيين عليه

بقينا بنصعد وبنطلع لفوق ولفوق قوي بجد ده اللي حسيته واللي بسببه أتمنى الراجل ده يكمل

وبقول راجل لأنه شال حمل كبير محدش أعتقد والله أعلم يقدر يتصدى له غير الرجال

ربنا يوفقه للي فيه صالح مصر والمصريين ياااااااارب

ونقطة مهمة ده لا ينفي إن فيه بعض الأخطاء أو العثرات لكن لا تقارن بالإنجازات اللي تمت

وسط بلاد ومؤسسات وأمم وتنظيمات بتحاول توقعك

وبالنهاية الكمال لله وحده

وكفاية إني عندي أمل ومش خايف على البلد أو نفسي أو أولادي

والبلد دي ماسكها الراجل ده

وياريت اللي يقرأ كلامي يفهم اني مش مضطر أو مدفوع أكتبه ولا محتاج لحاجة عشان أكتبه

ولا من الجماعة اللي بيهللوا أو يحطوا روؤسائهم في مكانة الأنبياء أو المنزهين عن الخطأ الخ الخ

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

أدعم ترشيح السيسي وبشدة

أنا زوجتي مش مصرية من فترة وبعد متابعة لأخبار مصر والمشاريع الضخمة الكتير " قولوا ماشاء الله "

؟؟؟

من ساعة ما إتولدت محستش إنه فيه أمل وإني فخور إني أقول إني مصري لسبب غير حضارتنا الفرعونية القديمة أو إنتصارات جيشنا أو مكاسبنا الرياضية

لقيت فيه أسباب كتير أفخر بيها حالياً شفت ولأني بره مصر وبحتك بجنسيات كتير نظرات الحسد لما أقول لهم أخبار مصر وأوريهم فيديوهات أو مشاريع

شغالين عليها وبنفتتحها .. كنت بكسف وبخجل وبحزن من أفلام زي عسل أسود والأفلام اللي متصورة في العشوائيات وبتصور مدى التأخر اللي في البلد الخ الخ

بس الفترة الأخيرة وبعد ماكنا بننحدر وبنسقط وبشدة وكل اللي حوالينا إما ساخر أو شمتان أو صعبانيين عليه

بقينا بنصعد وبنطلع لفوق ولفوق قوي بجد ده اللي حسيته واللي بسببه أتمنى الراجل ده يكمل

ونقطة مهمة ده لا ينفي إن فيه بعض الأخطاء أو العثرات لكن تقارن بالإنجازات اللي تمت

وياريت اللي يقرأ كلامي يفهم اني مش مضطر أو مدفوع أكتبه ولا محتاج لحاجة عشان أكتبه

ولا من الجماعة اللي بيهللوا أو يحطوا روؤسائهم في مكانة الأنبياء أو المنزهين عن الخطأ الخ الخ

واضم صوتي لصوتك وأدعم الريس السيسي وبشدة 

من يجهل كل الانجازات السابقة والحالية والمستقبلية وفي فترة رئاسة واحدة فقط إذا يبقى اعمى أو جاهل او من اخوانا البعده 

تحية لأشرف رئيس مصري تحية لصاحب الانجازات العملاقة 

فيه مثل مصري بيقول اللي ما يشفش من الغربال يبقى اعمى أتمنى من كل قلبي ان تزال الغشاوة عن اعين المغيبين ويجعلوا مصلحة مصر امامهم 

الله اكبر وتحيا مصر ويحيا السيسي لفترة رائسة ثانية 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

و أعلـن من هنـا انتخابـى له مسبـقاً ..

اما عن سامـى عنـان فدائمـا ما رأيته مشـروع حـاكم "إستبدادى" لا اكثـر و النوعيـة دى هي اللى المفروض نقف قصادها لأنه بيبااان فعلا من البداياات هايسئ للمؤسسة العسكرية و هايسئ لمصر ..

اعتقد انه مش هايكمل و هاينسحب

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

و أعلـن من هنـا انتخابـى له مسبـقاً ..

اما عن سامـى عنـان فدائمـا ما رأيته مشـروع حـاكم "إستبدادى" لا اكثـر و النوعيـة دى هي اللى المفروض نقف قصادها لأنه بيبااان فعلا من البداياات هايسئ للمؤسسة العسكرية و هايسئ لمصر ..

اعتقد انه مش هايكمل و هاينسحب

لن ينسحب لان الاخوان داعمينه بشدة 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

أدعم ترشيح السيسي وبشدة

؟؟؟

ونقطة مهمة ده لا ينفي إن فيه بعض الأخطاء أو العثرات لكن تقارن بالإنجازات اللي تمت

بعد كلامك ده مافيش كلام يتقال الحقيقه

إذا كنتم تقارنون فترة السيسي بأحلامكم وأمانيكم

فالكمال لله وحده .............. هذه ليست عيوب

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

بعد كلامك ده مافيش كلام يتقال الحقيقه

إذا كنتم تقارنون فترة السيسي بأحلامكم وأمانيكم

فالكمال لله وحده .............. هذه ليست عيوب

تسلم أخي الفاضل من ذوقك وطيب أصلك وأخلاقك والله

من يجهل كل الانجازات السابقة والحالية والمستقبلية وفي فترة رئاسة واحدة فقط إذا يبقى اعمى أو جاهل او من اخوانا البعده 

فيه مثل مصري بيقول اللي ما يشفش من الغربال يبقى اعمى أتمنى من كل قلبي ان تزال الغشاوة عن اعين المغيبين ويجعلوا مصلحة مصر امامهم 

كلك ذوق أخي الطيب الخلوق أبو عصام

كل التحية والتقدير للجميع

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

صوتي ان شاءالله للرئيس عبدالفتاح السيسي 

مش لشخصة

ولكن لاني من الناس المعكوكة معاه في تطوير البلد... والحمدلله اقدر اقولها بالفم المليان... البلد كنهضة وتأسيس دلوقتي في طريقها لأن تنافس الخليج ومش بهزار

الخليجيين دلوقتي بيطفشوا من بلدانهم علشان شايفين المستقبل هنا بأمر الله 

وكل ده عن طيب خاطر... لاهل البلد اللي يستحقوا الأفضل في الدنيا 

ولاولادي اللي ان شاءالله حيقولوا ابونا عمل هنا...واحنا فخورين ببلدنا

عاشت مصر 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

صفحة الأخوان ... الأخوان عايزين واحد مؤدب زي " مرتضى منصور " مش أخلاق السيسي

[ATTACH]51274.IPB[/ATTACH]imageproxy.php?img=&key=9c941a98cc32e6fe727eba2fc14be510bf43ff217b5942ecfb7af742e72f751a

هذا البوست ليس المقصود به شعب مصر 

عندما ذكروا (لندعم سامي عنان للخروج من الكارثه التي نعيشها) كانوا يقولون الحقيقه لأنهم يتحدثون عن أنفسهم ((أقصد الأخوان))

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

هذا البوست ليس المقصود به شعب مصر 

عندما ذكروا (لندعم سامي عنان للخروج من الكارثه التي نعيشها) كانوا يقولون الحقيقه لأنهم يتحدثون عن أنفسهم ((أقصد الأخوان))

فاهم والله يا كومندان ... هدفي من المشاركة كان للتوضيح للشباب أن الاخوان هم من وراء عنان بالدعم علشان اللي كان مستغرب الفكرة هذا هو الدليل فقط لا غير وفي قادم الايام هنشوف الصرف على المؤتمرات والدعاية وغيرها وشراء ذمم الجهلاء

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

تسلم أخي الفاضل من ذوقك وطيب أصلك وأخلاقك والله

كلك ذوق أخي الطيب الخلوق أبو عصام

كل التحية والتقدير للجميع

حبيبي يا هاني والله كله من اصلك الطيب تسلم وتدوم 

وربنا يديم المعروف بينا وبين كل وطني شريف غيور على بلدنا الحبيبة مصر 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

عن نفسي مع اعتراضي على بعض السياسات الخاصة بالرئيس عبدالفتاح السيسي لكن احنا امام تجربة بشرية من المستحيل ان تقترب من الكمال ولكن انا اراها تجربة ناجحة بنسبة تفوق ال70% ....نحن في مصر اعتدنا على الرئيس الذي لا يبني على ما سبق وانما يمسح ما عمله سلفه وبالتالي حفاظاً على ما تم إنجازه يجب ان يستمر لفترة جديدة ....سامي عنان يذكرني بمبارك ونظامه وهذا اكثر ما يرعبني سواء على المستوي العسكري او السياسة الاقتصادية والخارجية ....لو فرضنا ان الرئيس كان يدفع فواتير انتخابية لمن دعمه فقد تم دفعها وستكون الفترة الثانية مرحلة وطنية بامتياز ....محاولة مغازلة الاخوان سوف تعود بنا للمربع صفر من جديد مع خسارة حلفاء و اشقاء يكفي تسليم الملف الليبي لأخوان ليبيا وتركيا .....ابرز نقاط ترشيحه كانت انه لم يفرط في الأرض (تيران وصنافير) فهي مازالت مسألة معلقة في انتظار حكم الدستورية العليا في مارس ويجب غلق تلك الصفحة نهائياً .....موضوع سد النهضة ليس هناك حل الا ازالته من الخارطة أي مفاوضات ستكون ناجحة مع اثيوبيا وستظهر مرونة تفاوضية كبيرة في المرحلة المقبلة لأن السد يجب ان يبقى كقنبلة موقوتة على رقبة أي مشروع مصري وطني مستقل الآن ومستقبلاً لذلك ليس له حل الا التدمير .

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

27044413_389191554840906_1227304395_n.jpg.8e97d73ed2dc3305538f21c535a05445.jpg

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

منذ 5 ساعات , مطلع الشمس يقول:

وكالة الاناضول : الاخوان تضع 6 شروط للقبول ودعم سامي عنان لرئاسة الجمهورية

هل هذا يعني ان الفريق عنان ليس مرشح الاخوان؟!

ما رايك؟ 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ده بيأكد يا دكتور أنه مرشح الاخوان 100 % وانه مرتب ذلك منذ فترة وهو بالنسبة للاخوان سلاح مزدوج ضرب الجيش في بعضة في حالة رفضة لترشيح عنان ولو وصل لابد له من دفع الفاتورة .. بس ننتظر الاخوان لن تراهن على واحد بعينة فقط وتضع كل بيضها في سلة واحدة أحتمال ينزل واحد في اللحظات الاخيرة ويكون عنان أصلا تمويه أو أستبن ننتظر حتى نرى القائمة النهائية للترشيحات ( المهم أتمنى من الله أن يأخذ الرئيس السيسي باله من نفسه هذه الايام ) والتقليل والابتعاد قدر الامكان عن التجمعات الجماهيرية وألا يقع في فخ المناظرات العقيمة .. لان أهم شيء عند الاخوان في تلك الفترة هي أبعاد السيسي وغيابه عن المشهد وبعدين يخلى الجو للعاهات المتبقية على الساحة والاختيار بينهم سيكون أختيار بين الاقل سوء .. لاقدر الله

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

عن نفسي مع اعتراضي على بعض السياسات الخاصة بالرئيس عبدالفتاح السيسي لكن احنا امام تجربة بشرية من المستحيل ان تقترب من الكمال ولكن انا اراها تجربة ناجحة بنسبة تفوق ال70% ....نحن في مصر اعتدنا على الرئيس الذي لا يبني على ما سبق وانما يمسح ما عمله سلفه وبالتالي حفاظاً على ما تم إنجازه يجب ان يستمر لفترة جديدة ....سامي عنان يذكرني بمبارك ونظامه وهذا اكثر ما يرعبني سواء على المستوي العسكري او السياسة الاقتصادية والخارجية ....لو فرضنا ان الرئيس كان يدفع فواتير انتخابية لمن دعمه فقد تم دفعها وستكون الفترة الثانية مرحلة وطنية بامتياز ....محاولة مغازلة الاخوان سوف تعود بنا للمربع صفر من جديد مع خسارة حلفاء و اشقاء يكفي تسليم الملف الليبي لأخوان ليبيا وتركيا .....ابرز نقاط ترشيحه كانت انه لم يفرط في الأرض (تيران وصنافير) فهي مازالت مسألة معلقة في انتظار حكم الدستورية العليا في مارس ويجب غلق تلك الصفحة نهائياً .....موضوع سد النهضة ليس هناك حل الا ازالته من الخارطة أي مفاوضات ستكون ناجحة مع اثيوبيا وستظهر مرونة تفاوضية كبيرة في المرحلة المقبلة لأن السد يجب ان يبقى كقنبلة موقوتة على رقبة أي مشروع مصري وطني مستقل الآن ومستقبلاً لذلك ليس له حل الا التدمير .

أحييك على مشاركتك هذه ، رأي موزون بدقه

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ده بيأكد يا دكتور أنه مرشح الاخوان 100 % وانه مرتب ذلك منذ فترة وهو بالنسبة للاخوان سلاح مزدوج ضرب الجيش في بعضة في حالة رفضة لترشيح عنان ولو وصل لابد له من دفع الفاتورة .. بس ننتظر الاخوان لن تراهن على واحد بعينة فقط وتضع كل بيضها في سلة واحدة أحتمال ينزل واحد في اللحظات الاخيرة ويكون عنان أصلا تمويه أو أستبن ننتظر حتى نرى القائمة النهائية للترشيحات ( المهم أتمنى من الله أن يأخذ الرئيس السيسي باله من نفسه هذه الايام ) والتقليل والابتعاد قدر الامكان عن التجمعات الجماهيرية وألا يقع في فخ المناظرات العقيمة .. لان أهم شيء عند الاخوان في تلك الفترة هي أبعاد السيسي وغيابه عن المشهد وبعدين يخلى الجو للعاهات المتبقية على الساحة والاختيار بينهم سيكون أختيار بين الاقل سوء .. لاقدر الله

أطمئن ........... وأدعيله

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن