Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

المشاركات الموصى بها

أذاع التليفزيون المصرى، بيانا للقيادة العامة للقوات المسلحة  فى ضوء ما اعلنه الفريق سامى حافظ عنان رئيس اركان حرب القوات المسلحة الاسبق بشأن ترشحه لمنصب رئيس الجمهورية.

وأكد البيان، أن سامى عنان لم يحصل على التصاريح والموافقات الللازمة قبل إعلانه الترشح فى انتخابات الرئاسة الأمر الذى يمثل مخالفة قانونية تستدعى مثوله امام جهات التحقيق المختصة.

وفى إطار استعراض بيان القيادة العامة للقوات المسلحة، للمخالفات التى تورط فيها سامى عنان، قال إنه ارتكب جريمة التزوير فى محررات رسمية، ما أدى لإدراج اسمه فى قواعد بيانات الناخبين، بالمخالفة للقواعد والضوابط المتبعة من العسكريين، كما أن بيانه المصور الذى أعلن فيه نيته الترشح فى انتخابات الرئاسة تضمن تحريضا صريحا ضد القوات المسلحة بهدف الوقيعة بينها وبين الشعب.

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لن نسمح لاي فاسد أو متسلق لحكم مصر ...هكذا تحدث  عبد الفتاح السيسي

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لن نسمح لاي فاسد أو متسلق لحكم مصر ...هكذا تحدث  عبد الفتاح السيسي

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

في ناس بتقول اشمعني السيسي اعلن ترشحه للرئاسة و هو لابس البدلة العسكرية. حلال عليه حرام علي غيره؟ 

الناس اللذيذة دي نسيت ان السيسي نفسه اعلن الترشح بعد اجتماعه مع المجلس العسكري بكامل تشكيله و طلب الاذن منهم و هما وافقو. يعني اساس التهمة الموجهة لسامي عنان انه لم يحصل علي موافقة القوات المسلحة انما في حالة السيسي المجلس العسكري اعطاه الموافقة و وقتها قدم استقالته و سجل البيان و انتهي.

احنا بلد ورق يا اخوانا. عايز تترشح اهلا و سهلا استئذن الناس اللي اشتغلت معاهم طول عمرك. دي الشاب فينا بيدخل التجنيد و يخرج منه بيقضي سنين بعده يطلب منهم الاذن لو حب يسافر و انت عايز تترشح كده من غير اذن؟

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

العربية عاجل‏Verified account @AlArabiya_Brk 1m1 minute ago

مصر.. حملة #سامي_عنان تعلن احتجازه بعد استدعائه للتحقيق العسكري #العربية_عاجل

مفيش هزار مع الجيش 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

المتحدث باسم حملة عنان بالخارج يعلن "احتجازة" للتحقيق معة ...

ودة يبقى تاني عسكري سابق بعد العقيد "قنسوة" ..

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

سياسياً غلط .

اكيد بس قانونيا صح.

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

سياسياً غلط .

يمكن ..لكن مينفعش تسيب كل واحد نفسه حاجه فى القوات المسلحه يعملها .

دى كده تبقى وزارة التموين لامؤخذه .

وهو مش هيكون احسن من قنصوه الى قبله القانون بيطبق على الجميع. 

وبعدين بينى وبينك عنان اساسا مكروه فى الجيش ومحدش بيطيقه اساسا ..ده حتى طنطاوى كارهه. 

وهو معروف فى الجيش انه ديل الامريكان . 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

العربية عاجل‏Verified account @AlArabiya_Brk 20s21 seconds ago

More

الصفحة الرسمية للمرشح المفترض للرئاسة في مصر خالد علي تعلن انسحابه من السباق #العربية_عاجل

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

تعليقي في صفحة كلام في الصميم ( فيس بوك )

دلوقتي بس عرفت السيسي يقصد مين بالحرامي والفاسد 1f44c.png&key=a519d909d4d373c41948023df4f4bc47bbba7ab9155a46e15187edbb02340e6f

السيسي كان عارف ومتأكد تماماً إن الناس هاتفهمه صح وعارفين كويس اتجاه كلامه 

بالنسبه للفريق المستدعى ههههه

لم يحترم المؤسسه العسكرية التي هو منها رغم أنه كان يشغل منصب رفيع داخلها ولم يحترم القوانين المدنيه ومن قبلها القانون العسكري 

من ساعة مداخلة لواء من الجيش مع المذيع الأقرع كنت بكل بساطه متوقع 

رد المؤسسه العسكرية واستدعائة والتحقيق معه فوراً 

الخلاصه : الشعب ده مش أهبل وعارف كل حاجه حتى الكلام إلي ماينفعش يتقال عارفه بردو 

وبالبلدي كدا عنان كان فاسد ومحب للسلطه والمحترم المشير طنطاوي كان لاجمه وماسكه من لجامه 

وعنان يكره السيسي عما ومن زمن الزمان 

والمشير طنطاوي هو المعلم والأستاذ والأب الروحي للسيسي 

والبرهان هو وجوده بجانب السيسي في كل الاحتفلات العسكرية وعدم وجود عنان 

بل وعدم توجيه أي دعوه له على مدار 6 سنوات هو دلاله قاطعه على فساده وغضب المؤسسه العسكريه عليه 

وفي كلام أكتر من كدا لك ماينفعش يتقال كدا حفاظاً على نظافة الغسيل .

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

العربية عاجل‏Verified account @AlArabiya_Brk 20s21 seconds ago

More

الصفحة الرسمية للمرشح المفترض للرئاسة في مصر خالد علي تعلن انسحابه من السباق #العربية_عاجل

هههههههه طب لما يعرف يلم توكيلاته ابقى ينسحب ....

ده على اساس انه ليه فرصه يعنى ...

اهى حجه بدل ميتفضح..

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اكيد بس قانونيا صح.

بس خلى بالك ان حتى " الصح " حمال اوجه ,,,

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

بس خلى بالك ان حتى " الصح " حمال اوجه ,,,

بص انا متابع ردود الافعال من وقت البيان لغاية دلوقت و اقدر اقولك ان صوتي لمرتضي منصور. انا زهقت من الصداع ده بقي. الناس معتبره السيسي ديكتاتور و حكم عسكر. معنديش اي مشكلة انا هنتخب مرتضي و خليهم بقي يتفاهمو معاه.

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

هههههههه طب لما يعرف يلم توكيلاته ابقى ينسحب ....

ده على اساس انه ليه فرصه يعنى ...

اهى حجه بدل ميتفضح..

خالد علي بينسحب في قناة و بينفي في التانية

سكاي نيوز عربية‏Verified account @skynewsarabia 11s12 seconds ago

More

خالد علي ينفي الانسحاب من انتخابات الرئاسة المصرية

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

الراجل ده انا مبحبوش من زمان لكن في نفس الوقت كان نفسي يكمل في السباق الرئاسي لان الاخوان كانو بيدعموه بقوة 

وانا لا أشك لحظة في فوز السيسي بإكتساح لذلك كنت حابب اقول للعالم كله ان السيسي هو الرئيس المنتخب من كل اطياف الشعب المصري 

حتى لو وجد رجل من نفس المؤسسة العسكرية 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

بيان القوات المسلحة 2014، "قد تابع المجلس الأعلى للقوات المسلحة بيقظة واهتمام ما تجلى على الساحة الوطنية منذ ثورة 25 يناير 2011 وثورة 30 يونيه 2013 والمسئوليات الجسام التى تحملتها قوى الشعب والجيش معا فى خندق واحد، لتحقيق أهدافها المشتركة فى حفظ أمن الوطن واستقراره، وقد استعرض المجلس ما قام به الفريق أول عبدالفتاح السيسى منذ توليه مهام منصبه من أعمال وإنجازات لتطوير القوات المسلحة ورفع كفاءتها القتالية والارتقاء بمهارات أفرادها وشحذ روحهم المعنوية. ولم يكن فى وسع المجلس الأعلى للقوات المسلحة إلا أن يتطلع باحترام وإجلال لرغبة الجماهير العريضة من شعب مصر، العظيم فى ترشيح الفريق أول عبدالفتاح السيسى لرئاسة الجمهورية وهى تعتبره تكليفا والتزاما. ثم استمع المجلس إلى الفريق أول عبدالفتاح السيسى وقدر أن ثقة الجماهير فيه نداء يفرض الاستجابة له فى إطار الاختيار الحر لجماهير الشعب

وقد قرر المجلس أن للفريق أول عبدالفتاح السيسى أن يتصرف وفق ضميره الوطنى ويتحمل مسئولية الواجب الذى نودى إليه وخاصة وأن الحكم فيه هو صوت جماهير الشعب فى صناديق الاقتراع ، وأن المجلس فى كل الأحوال يعتبر أن الإرادة العليا لجماهير الشعب هى الأمر المطاع والواجب النفاذ فى كل الظروف ، وفى نهاية الاجتماع تقدم الفريق أول عبد الفتاح السيسى بالشكر والتقدير للمجلس الأعلى وللقوات المسلحة وقيادتها وضباطها وجنودها إذ أنها قدرت الظروف العامة وتركت له حقه فى الاستجابة لنداء الواجب وضرورات الوطن.

حفظ الله مصر وشعبها العظيم

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يلا بالشفا

حد يعرف خالد على جمع كام توكيل ومحتاج اد ايه!

بفكر جديا اعمل توكيل للكائن اللزج ده عشان يجمع الاصوات المطلوبه ويترشح رسميا

خصوصا لو مرتضى معرفش يجمع تاييد 20 برلمانى او 25000 تاييد شعبى

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يا جماعة لازم نعرف ان القانون هيطبق على اتخن واحد فى الدولة بما فيها رئيس الجمهورية

احنا لسه من 10 ايام محافظ المنوفية مقبوض عليه وهيقضي فترة طويلة من عمره فى السجن بسبب الفساد وكذلك ايضا ووزير الزراعة السابق محبوس فى قضية فساد وكذلك وزير التموين السابق خالد حنفي اتعزل وكان فيه قضية عليه ولكن طلع براءة وكذلك من اسبوعين رئيس شركة تقريبا تابعة للتعدين اتقبض عليه بسبب الاختلاس وبيتحاكم دلوقتي

الخلاصة انا مقصدي من كلامي ان القانون هيطبق على اي حد هيتعدى حدوده وسامي عنان زيه زي العقيد قنصوة اللي اتحاكم عسكريا بسبب نفس القضية وبعدين احنا  مصدقين نخلص من مبارك وشلته يقوم يجي سامي عنان عايز يترشح كمان........ده الفريق شفيق طلع برقبته حتى لو اخطئ فهو التزم الصمت من اجل الحفاظ على الدولة وكان يجب على الفريق سامي عنان ان يحافظ على تاريخه العسكري ويترك الساحة لمن هو اجدر منه للعمل فى هذه الفترة الصعبة التي تمر بها البلاد وخصوصا ان حملته لم تحسم امرها بشان علاقة الفريق بالاخوان اذا نجح فى الانتخابات لذلك فكان على سامي عنان الكثير من علامات الاستفهام

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

بص انا متابع ردود الافعال من وقت البيان لغاية دلوقت و اقدر اقولك ان صوتي لمرتضي منصور. انا زهقت من الصداع ده بقي. الناس معتبره السيسي ديكتاتور و حكم عسكر. معنديش اي مشكلة انا هنتخب مرتضي و خليهم بقي يتفاهمو معاه.

هههههههههههه والله معاك هما مش عاوزين رئيس مدنى خلاص اهو مرتضى منصور موجود

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

هههههههههههه والله معاك هما مش عاوزين رئيس مدنى خلاص اهو مرتضى منصور موجود

اقسم بالله مش بهزر انا زهقت  فعلا

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

في ناس بتقول اشمعني السيسي اعلن ترشحه للرئاسة و هو لابس البدلة العسكرية. حلال عليه حرام علي غيره؟ 

الناس اللذيذة دي نسيت ان السيسي نفسه اعلن الترشح بعد اجتماعه مع المجلس العسكري بكامل تشكيله و طلب الاذن منهم و هما وافقو. يعني اساس التهمة الموجهة لسامي عنان انه لم يحصل علي موافقة القوات المسلحة انما في حالة السيسي المجلس العسكري اعطاه الموافقة و وقتها قدم استقالته و سجل البيان و انتهي.

احنا بلد ورق يا اخوانا. عايز تترشح اهلا و سهلا استئذن الناس اللي اشتغلت معاهم طول عمرك. دي الشاب فينا بيدخل التجنيد و يخرج منه بيقضي سنين بعده يطلب منهم الاذن لو حب يسافر و انت عايز تترشح كده من غير اذن؟

قد اختلف معك في هذا  

السيسي كان علي راس عمله في الجيش عندما طلب الترشح للانتخابات الرئاسيه فكان لازاما عليه ان يستأذن 

سامي عنان وانا لا احب هذا الرجل ترك منصبه من 6 سنوات تقريبا ولا تربطه بالجيش  اي شئ حاليا 

القبض عليه اعتبرها سقطه كبري  من المجلس العسكري الذي بدا يتدخل مره اخري في الحياه واللعبه السياسيه 

ما يحدث الان وان كان بدون قصد هو خطوه للوراء في ظل بناء دوله مدنيه ديمقراطيه  وتفريغ الساحه من اي منافس 

وهذا يضر بالبلد اكثر من فائدتها  

عمليه استدعاء عنان والقبض عليه حتي وان كانت صحيحه من الناحيه القانونيه انما وقتها ومضمونها غير صحيح  

كنت اتمني تركه يخوض الانتخابات حتي يعرف حجمه الحقيقي هو والاخوان الا اذا كان هناك كلام اخر عن فرص الفوز والنجاح 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن