Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

المشاركات الموصى بها

لكل الاخوه جميعا من لم تصله وجهه نظري 

اولا عنان لم يترشح فعليا حتي الان وكان واضح في بيانه انه ينوي الترشح 

ثانيا اذا كنا في دوله قانون يجب ان يطبق علي الجميع  واظن الجميع يري كم التجاوزات 

ثالثا مع كرهي لعنان الا انني ادافع عن المبدأ نفسه وليس الشخص 

رابعا ما حدث سيتم تفسيره علي انه تفريغ الساحه من المنافسين للسيسي وهذا يحدث فعليا 

خامسا القانون يمنع استخدام ادوات الدوله في الدعايه والاعلان الانتخابي فانظروا كم الاستخدامات ومنها التلفزيون المصري 

سادسا انعدام مبدأ تكافئ الفرص بين المرشحين المحتملين  وهذا يسيئ الي العمليه الديمقراطيه برمتها 

سابعا يبدوا اننا لم نتغير ومازال امامنا الكثير وغير مستعدين للديمقراطيه كما قال نظيف 

ثامنا  واضح ان هناك قلق عند ذوي الاختصاص من انخفاض شعبيه الشيسي 

القبض علي عنان ومحاسبته علي النوايا قبل ان يتقدم فعليا للانتخابات ارسل رساله غير صحيه للجميع في الداخل والخارج 

كان يجب الانتظار حتي يقع عنان في الخطا وتقديم اوراق ترشحه فعليا وعندها من الممكن محاكمته بتجاوز القانون العسكري 

خلاف هذا انا اعتبره غير صحيح واضر بالجميع واعطي الفرصه للكلاب الضاله والهاربه خارج البلاد لكي تنبح  

كل المعطيات تقول انه لا يوجد انتخاب بل استفتاء لمرشح واحد وللاسف خطوه للوراء 

هذا كل ما عندي وتحيه للجميع 

مش مجرد نوايا اخى العزيز عنان زور فى شهادة انتهاء خدمتة العسكرية  وتم ادارج اسمة فى قاعدة بيانات الناخبين بالتزوير على اساس انه انهى خدمتة العسكرية دى جريمة تزوير يحاسب عليها القانون

ثانيا: هناك شخصيات عسكرية كثيرة موقفها قانونى وانهت  خدمتها العسكرية بشكل قانونى فهل ترشح اى احد منهم وتم التضييق علية ؟؟ قائدة الجيش السابقين كثير ويستطيع اى احد منهم ان يترشح طالما انهى الاجراءات القانونية لذلك

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

منذ 7 ساعات , MrHBK يقول:

يا اخي الفاضل النظام الذي يضمن العدالة بين المرشحين غير متواجد في الثقافة المصرية. المشكلة ليست مشكلة نظام و انما مشكلة ثقافة. نفس ثقافة شلوت سعادتك دفعة للامام! بمعني اصح النظام الحالي لا فاضي يعمل تجريف و لا في دمافة يعمل انتخابات شفافة. هو عايز يعمل انتخابات و خلاص. والله السيسي نزل و نزل قدامه ناس علي قد المسئولية اهلا و سهلا خير و بركة. السيسي نزل و نزل قدامه ناس نص لبه يبقي نعمل انتخابات و نخلص منها و اربع سنين و السيسي يمشي و الناس تتفاهم بقي مع بعضها. و مترو الانفاق ساعتها يشوف هيختار مين.

شفيق و عنان و صباحي و خالد و مرتضي محروقين لوحدهم مش محتاجين حد يحرقهم او يجرف فيهم. انا كنت مستني اسامي جديدة تكسب الشارع بس للاسف هما نفس الوشوش و نفس المشاكل من ايام المجلس العسكري. ناقصهم البرادعي و ايمن نور و يبقو اخترعو الة الزمن و رجعونا 7 سنين لورا.

الحقيقة انا اول مرة اسمع لقب فريق مستدعي فعلا و لم اكن اعرف انهم اخترعو هذا التوصيف انما ما كنت اعرفه هو ان المجلس العسكري حصن نفسه و اعضاؤه ضد المسائلة القانونية سنة 2011 و لم اكن اعرف ان من ضمن هذا التحصين انهم يعتبرون انفسهم مستدعون في الخدمة لحين انهاء الاستدعاء. لكن الفريق عنان كان يعلم و تحايل علي الموضوع و هنا النقطة. منسق حملته خرج من ثلاثة ايام في اكثر من قناة من ضمنها مع عمرو اديب و شرح الموقف القانوني و ان الفريق يعتبر مازال في الخدمة. طب لزمتها ايه بقي شغل الملاوعة ده طالما انت عارف انك بتكسر القانون؟

الله ينور عليك قلت الى فى  نفسى .. وعلى القادة السابقين فى القوات المسلحة كثير ويقدر اى حد منهم انة يترشح و يقدرو ياخدو موافقة القوات المسلحة ولو  البعض متشكك يبقى يحاولو يعملو كدة ويمشو قانونى ويوشوف ساعتها حيتم منحة الاذن ام لا وان لم يتم منحة الاذن ساعتها يقدر يقول الى هو عاوزة

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

منتهى الرعونه في الفهم ورد الفعل بصراحه

السيسي طلع وقالها بالفم المليان قدام 7 مليار نسمه

مش قدام الـ 100 مليون فقط دا قالها قدام خلق الله وماهموش حد

انا مش هاسمح لحرامي وفاسد يقرب بس من الكرسي ده مش يقعد عليه

معنى كدا هوا بيقول أنا هاعمل إيه وبيصرح لده والناس فاهمه ده كويس أوي

ورد الفعل الداخلي ( الشعبي ) واضح وضوح الشمس كما هو ظاهر !!

وبعدين سياسة إيه وذفت إيه مانتوا كلكم لاجئين على المنتديات العسكريه أكثر من 10 لـ 15 سنه

وعارفين الوضع كويس داخلياً وخارجياً وطبيعتنا كشعب !!!

دا واحد كاره للسيسي من زمان من قبل السيسي ما يبقى رئيس أساساً

أهان المؤسسه العسكريه بشكل فج وتحداها بكل استهانه وحب يلوي دراع الجيش

وانتوا عارفين ان مش دا الجيش الي بيتلوي دراعه !!

المعنى الأعمق والأدق والأكثر إحرجاً للمؤسسه العسكريه هو

كيف يكون في السباق الرئاسي إثنين من أعلى الرتب العسكريه

من مؤسسه واحده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ده بحد ذاته بيفتح مجالات لكوارث ممكن أن تحدث داخل المؤسسه العسكريه لا قدر الله

بالنسبه للسياسه أنا درست نظم وعلوم سياسيه كدارس فقط وبقول بعد دراستي دي

فالتذهب السياسه والخارج للجحيم

طالما الشعب يقف خلف الرئيس أياً كان شخصه فالتذهب السياسه ومعها الخارج لقلب الجحيم

شيء مستفز بصراحه !!!

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ياريت تفاصيل اكتر استاذنا 

ده كلام نائب رئيس القضاء العسكرى السابق فى احد البرامج وقال ان مش اول مرة ده يطبق وانه سبق تطبيقه على اكثر من لواء خرج من الخدمة ومنهم لواء استمر " مستدعى " من 2001 لـ 2012 ,,,

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ده كلام نائب رئيس القضاء العسكرى السابق فى احد البرامج وقال ان مش اول مرة ده يطبق وانه سبق تطبيقه على اكثر من لواء خرج من الخدمة ومنهم لواء استمر " مستدعى " من 2001 لـ 2012 ,,,

اللواء ناجي شهود

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اللواء ناجي شهود

مش فاكر الاسم حقيقة لكن اعتقد ان التاريخ صحيح ,,,

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

مضمون صحيح ...توقيت خاطىء

هذا العنان كان سيمثل الخطر الداهم المحدق بالجمهوريه المصريه بعد 4 سنوات من ازاحه ملاحده الاخوان عن الحكم باستعطافهم بوجه مقبول لديهم وهو هشام جنينه وقدا بدا ذلك واضح من تاييد اغلب تيارات الاخوان والمتعاطفين معاهم لعنان من هذا المنطلق وهو استجلابه لشخص معارض للسيسى وهو هشام جنينه + انه بهذا الوضع مباشره يطمح فعليا لاصواتهم حتى ولو كانوا كوبرى لوصوله للسلطه ومن شاهد جميع برامج مطاريد الاخوان فى الخارج يرتأى له ما اقول تماما وبما لا يدع مجالا للشك بتلميعهم لصوره عنان املا فى زحزحه سياسيه للوضع الراهن فى مصر حتى ولو على حساب ما ادعوه بانها مبأدهم وهذا ايضا يوضح لنا بصوره لا ريب بها اتخاذ الاخوان  المدعو عنان كوبرى ايضا للتغول على المشهد المصرى من جديد ...الخطر كان داهما والقوات المسلحه تفطنت له جيدا

المدعو عنان بغرض التلميع نسب له تصريحات من جانب الاخوان فى سياقهم لحشد مؤيدين له برفضه المزعوم لبيع تيران وصنافير وعدم رضاه عن الاوضاع الاقتصاديه رغم ان المذكور لم يوجد له تصريح واحد منذ 4 سنوات ينم عن معرفه قائمه بالوضع الحالى القائم لمصر

مجرد ادوات وامعات تلعب ببعضها البعض وجاء السيف الباتر ممثلا فى القوات المسلحه وقسمها نصفين

بالنسبه للتوقيت خاطىء تماما ...كان يجب ان يتم هذا من قبل مع تاكدى بان القوات المسلحه والرئاسه كان لديها علم بنيه المزعوم للترشح للرئاسه وقول السيسى صريحا لا لبس فيه قبل ترشح المزعوم ...." لن اسمح للفاسدين بالاقتراب من الكرسى " بالاشاره الى عنان يؤكد ذلك ...  كان يجب استدعائه للتحقيق مبكرا او غلق الطريق عليه ...عنان قبلا معروف علاقته الغامضه بامريكا وحديث الخارجيه الامريكيه عن " معرفتهم الجيده " بعنان يؤكد هذا الامر وانه وجه مالوف لديهم

بتفصيل للاحداث يبدو جليا ان عنان كان ورقه بيد جهات ما خارجيه وداخليه وان القوات المسلحه وبما انه كان عضوا بالمجلس العسكرى تعلم تماما هو ورقه وكارت بيد من لذلك جاء القرار الحاسم

كان من الممكن ايضا ان يتم الامر بشكل اخر وهو ترك الامر للهيئه العليا للانتخابات ورفضها للمذكور بعد طلب بيان من القوات المسلحه بشان استيفاء المذكور لموافقه المجلس العسكرى من عدمه ومن ثم ترسل القوات المسلحه خطابا بنفى المذكور اخذه للموافقه على ترشحه وذلك ياتى الامر من قبل هيئه مدنيه برفض ترشحه

فى كل الاحوال متفق تماما مع القرار ليس عاطفه ولكن رؤيه وتفصيل للذى يحدث امامنا فمن يقرا ما اقول لن يجده راى بقدر ما سيجده انه تذكير باحداث ...

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لكل الاخوه جميعا من لم تصله وجهه نظري 

اولا عنان لم يترشح فعليا حتي الان وكان واضح في بيانه انه ينوي الترشح 

ثانيا اذا كنا في دوله قانون يجب ان يطبق علي الجميع  واظن الجميع يري كم التجاوزات 

ثالثا مع كرهي لعنان الا انني ادافع عن المبدأ نفسه وليس الشخص 

رابعا ما حدث سيتم تفسيره علي انه تفريغ الساحه من المنافسين للسيسي وهذا يحدث فعليا 

خامسا القانون يمنع استخدام ادوات الدوله في الدعايه والاعلان الانتخابي فانظروا كم الاستخدامات ومنها التلفزيون المصري 

سادسا انعدام مبدأ تكافئ الفرص بين المرشحين المحتملين  وهذا يسيئ الي العمليه الديمقراطيه برمتها 

سابعا يبدوا اننا لم نتغير ومازال امامنا الكثير وغير مستعدين للديمقراطيه كما قال نظيف 

ثامنا  واضح ان هناك قلق عند ذوي الاختصاص من انخفاض شعبيه الشيسي 

القبض علي عنان ومحاسبته علي النوايا قبل ان يتقدم فعليا للانتخابات ارسل رساله غير صحيه للجميع في الداخل والخارج 

كان يجب الانتظار حتي يقع عنان في الخطا وتقديم اوراق ترشحه فعليا وعندها من الممكن محاكمته بتجاوز القانون العسكري 

خلاف هذا انا اعتبره غير صحيح واضر بالجميع واعطي الفرصه للكلاب الضاله والهاربه خارج البلاد لكي تنبح  

كل المعطيات تقول انه لا يوجد انتخاب بل استفتاء لمرشح واحد وللاسف خطوه للوراء 

هذا كل ما عندي وتحيه للجميع 

أولا مصر مش هتتبني غير بالأمر المباشر ولو مشت ديموقراطيه يبقي مش هتتبني واتفرج علي لبنان .إنت معندكش معارضة وطنية بتدور علي مصلحة البلد . الكل بيدور علي الكرسي .

انتوا عاوزين تنهوا الفساد وانت جايب واحد من عمالقة الفساد في البلد (عنان ) سمعته من سنين زبالة في الجيش . 

مصر مش هيبقي فيها ديموقراطية الابعد 50 سنة علي الأققل .

الكلاب اللي بره بتقتل فيك بقالها 7 سنين فأعتقد إنهم يشتموا ولا ينتقدوا ولا يشتموا أققل بكتير من دمنا اللي بيروي الأرض.

العدل أساس الملك وليس الديموقراطية وإنه ييجي بدون إنتخابات ويبني اللي بيبنيه أحسن من البهاليل اللي مش فاهمين في حاجة والسيسي هيمشي بعد المدة الثانية ودا كويس عشان متتكررش تجربة مبارك اللي خربها في 30سنة ..

أما بخصوص تكافئ الفرص أنا بطلب من حضرتك واحد أكفأمن السيسي وبعدين تقدر تتكلم عن التكافئ . السيسي مكتسح بكثافة ولو قلتلي المعارضين للسيسي مبيروحوش اللجان الإنتخابية فمش منحقهم يتكلموا لإنهم مشاركوش المعارض يروح ويبطل صوته وساعتها يبقي عندك معارضه لكن اللي بيتكلم من بيته مش من حقة يتكلم .

حضرتك بتستشهد بنظيف ونفس الكلمه قالها عمر سليمان ( معرفش نظيف قالها امتي)  .

ملاحظة : حضرتك قلت اننا معندناش ديموقراطيه ولسه بدري علينا والكلام دا وفي نفس الوقت زعلان من عدم تكافئ الفرص . وقلت إن عنان مترشحش عشان الدنيا تنقلب ضدة وانهم قبضوا عليه فدا يدل انهم مقبضوش عليه عشان الإنتخابات لكن لأنه صرح بنيته الترشح بدون أخذ الموافقة  والقبض عليه لتهجمه علي الجيش في وقت البلد بتواجه أخطار شديدة . ودا يعتبر من وجهة نظري خيانه في وقت الحرب. حضرتك بتعرض نفسك .

******************لا يوجد ديموقراطيه في العالم كله 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن