Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

مطلع الشمس

القصر الرئاسي الجديد في " مدينة الأحلام " العلمين الجديدة

المشاركات الموصى بها

والله أنا مش فاهم حاجه .. إحنا ليه محتاجين قصر رئاسى جديد في مدينة زى العلمين الجديده تبعد عن الإسكندريه 130 كيلو واللى فيها بدل القصر الواحد قصرين !!!!!! إيه الداعى لمصاريف زى ديه مش قادر أفهم !!!

• Like 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 15 ساعات , Egyptian 999 يقول:

والله أنا مش فاهم حاجه .. إحنا ليه محتاجين قصر رئاسى جديد في مدينة زى العلمين الجديده تبعد عن الإسكندريه 130 كيلو واللى فيها بدل القصر الواحد قصرين !!!!!! إيه الداعى لمصاريف زى ديه مش قادر أفهم !!!

أنا معاك اخي العزيز ... لكن أسكندرية الآن في فصل الصيف أصبحت مزدحمة ولا تتطاق وده أمنيا  خطر على ضيوف مصر صيفيا اللي هيزوروا مصر لمقابلة كبار المسئؤلين من رئيس أو وزراء أصبحت عبىء على الأمن وعلى تحرك زوار الاسكندرية من المصريين والمسؤليين فكان يجب البحث على مكان آخر ... بالظبط كده زي القاهرة القديمة والعاصمة الادارية الجديدة أي مسؤول دولي كبير بيجي القاهرة الشعب بيكره نفسه من الازدحام المروري لتأمين الضيف هي دي كل الحكاية

• Like 4

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 6 ساعات , مطلع الشمس يقول:

أنا معاك اخي العزيز ... لكن أسكندرية الآن في فصل الصيف أصبحت مزدحمة ولا تتطاق وده أمنيا  خطر على ضيوف مصر صفيا اللي هيزوروا مصر لمقابلة كبار المسئؤلين من رئيس أو وزراء أصبحت عبىء على الأمن وعلى تحرك زوار الاسكندرية من المصريين والمسؤليين فكان يجب البحث على مكان آخر ... بالظبط كده زي القاهرة القديمة والاصمة الادارية الجديدة أي مسؤول دولي كبير بيجي القاهرة الشعب بيكره نفسه من الازدحام المروري لتأمين الضيف هي دي كل الحكاية

تسلم ياغالي علي الشرح الجميل

المشكلة ان الاعداء بيصطادوا في الميه العكرة والحكومة مش بتشرح وتوضح

• Like 3

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ٣٠‏/٨‏/٢٠١٨ at 06:32, Egyptian 999 يقول:

لو شوفت الصورة كاملة هتفهم

عصر القاهرة كعاصمة مصر الاولى و اسكندرية العاصمة التانية , انتهى

زي ما الادارة هتتنقل للعاصمة الادارية الجديدة , برضو العاصمة الادارية التانية هتكون العلمين مش اسكندرية

اللي بيتبنى في العلمين مقر حكومة و قصر رئاسي , يعني الحكومة هتتنقل هناك في الصيف .

و بعدين انت بتبني 14 مدينة جديدة على احدث الطرز و النظم العالمية , جات على تكلفة قصر رئاسي !!

ده من حقه يبني 14 قصر رئاسي , طالما هيبنيلي 14 مدينة جديدة

والقصور الرئاسية و فخامتها دايما بتكون رمز للدولة مش لرئسيها اللي مقضي كام سنة و ماشي , انما القصور باقية

احنا لحد دلوقتي بنفتخر بكام قصر اتنبوا في عصر الخديوية و الملكية وبنقول ياريت كانوا اكتر

• Like 4

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ٣٠‏/٨‏/٢٠١٨ at 06:32, Egyptian 999 يقول:

اهلا بك الأول 

مصر زمان وزي ما تفضل الزملاء كان للملك وحتى ايام حسني مبارك مقر رئاسي صيفي وشتوي

والغرض هو تقليل الضغط على القاهرة وماشابهها من مدن من الضغط والتكدس بسبب المخطط الأمنية 

وعلى كل 

انا مقتنع انو اصلا استضافات الملوك والرؤساء في القاهرة اصلاً ملوش لازمه الا للضرورة القصوى 

صدقني والله مصاريف ملهاش لازمه 

• Like 1
  • Haha 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ٣٠‏/٨‏/٢٠١٨ at 07:32, Egyptian 999 يقول:

معاك 100 % ومش شايف اى مبرر لانشاء قصور رئاسية فى اى مكان فى الوقت الحالى ,,,

عُدلت بواسطة Fawzy
  • Like 4

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ‏٣٠‏/‏٠٨‏/‏٢٠١٨ at 23:10, علاء تامر يقول:

تسلم ياغالي علي الشرح الجميل

المشكلة ان الاعداء بيصطادوا في الميه العكرة والحكومة مش بتشرح وتوضح

أخى العزيز .. أنا مش عارف بصراحة إذا كنت تقصدنى بكلمة ( الأعداء ) ولا لأ .. بس لو تقصدنى يبقى بالتأكيد سيادتك ما تعرفنيش ولا متابع مشاركاتى من أول ما المنتدى إتفتح ..

على العموم .. لما الناس المطحونة ( زى أنا كده ) تبقى مش قادره تجيب ضروريات الحياة و مش قادره تعيش من غلاء الأسعار و تسأل إيه الداعى لقصر رئاسى جديد و ليه تكاليفه ما يتعملش بيها كام مستشفى أو حتى تطور كام مستشفي من مستشفياتك التي لا ترقى ان تكون زريبه في قرية يبقى ده مش إسمه ( صيد في الماء العكر ) و لكن يبقى حق المواطن في معرفة موارد بلده بتتصرف في إيه ..

تحياتى ..

• Like 4
  • Thanks 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إخوانى الأعزاء و المحترمين :

@مطلع الشمس

@المخابرات العامة

@Rafale-EG-Sukhoi

@Fawzy

بداية .. شكرآ لردودكم جميعآ سواء كانت مع أو ضد المشروع ..

بس خلينا نسأل نفسنا سؤال .. كام مره سمعت إن فيه رئيس دولة أو مسئول مهم تم إستقباله في الأسكندريه ؟ نادرآ ما بيحصل .. و ده مش علشان الزحمة و التأمين و كده .. لأ .. ده علشان إن حكومتك كلها موجوده في القاهرة و مش من المنطقى إنك تنقلهم الأسكندرية ( بتأميناتهم ) كل ما مسئول يجى مصر .. علشان كده 90% من الزيارات بتتم في القاهرة و شرم الشيخ ( تأمينيآ أسهل ) ..

سؤال تانى .. حضرتك عارف فيه كام قصر رئاسى و إستراحة رئاسيه في مصر ؟ العدد 30 .. و بدون تعليق ..

سؤال تالت .. هل أحوالنا الاقتصادية تستحمل المصاريف ديه ؟؟ يعنى مثلآ مفيش عندك حاجه ناقصه في البلد و عايزه تطوير أو مبانى جديده غير القصور الرئاسيه ؟!؟؟!

طيب للمعلومية بس .. الشركة اللى بتقوم بإنشاء القصر الرئاسي الجديد بالعلمين هي مجموعة حسن علام .. و من بق المهندس المسئول عن أعمال ( الجبس ) في القصر إن تكلفة بند ( الجبس ) فقط هو 15 مليون جنيه !!!!! 

لك أن تتخيل التكلفة النهائية !!!!

طيب مستشفيات البلد و مدارسها مش أولى بالفلوس ديه ولا أنا علشان أريح المسئول اللى جاى يزورنى ( واللى هو أصلآ مرتاح ولو فيه زحمة هنقله بالهيليكوبتر ولو فيه مشاكل أمنيه هظبطه في شرم الشيخ ) أقوم أصرف المبالغ ديه وإحنا في عرض كل جنيه !؟!؟!؟؟!؟

يا جماعة .. في مستشفى للحميات بتخدم محافظة كاملة .. حضرتك متخيل يعنى إيه بتخدم محافظة كاملة بمدنها بمراكزها بقراها بنجوعها ؟!! و المستشفى ديه مفيهاش غرفة عناية مركزه تكلفتها 10 ولا حتى 15 مليون جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حاجه تجن ولا ما تجنش ؟!!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟

• Like 3
  • Thanks 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ١‏/٩‏/٢٠١٨ at 08:52, Egyptian 999 يقول:

@مطلع الشمس

@المخابرات العامة

@Rafale-EG-Sukhoi

@Fawzy

بس خلينا نسأل نفسنا سؤال .. كام مره سمعت إن فيه رئيس دولة أو مسئول مهم تم إستقباله في الأسكندريه ؟ نادرآ ما بيحصل .. و ده مش علشان الزحمة و التأمين و كده .. لأ .. ده علشان إن حكومتك كلها موجوده في القاهرة و مش من المنطقى إنك تنقلهم الأسكندرية ( بتأميناتهم ) كل ما مسئول يجى مصر .. علشان كده 90% من الزيارات بتتم في القاهرة و شرم الشيخ ( تأمينيآ أسهل ) ..

سؤال تانى .. حضرتك عارف فيه كام قصر رئاسى و إستراحة رئاسيه في مصر ؟ العدد 30 .. و بدون تعليق ..

سؤال تالت .. هل أحوالنا الاقتصادية تستحمل المصاريف ديه ؟؟ يعنى مثلآ مفيش عندك حاجه ناقصه في البلد و عايزه تطوير أو مبانى جديده غير القصور الرئاسيه ؟!؟؟!

طيب للمعلومية بس .. الشركة اللى بتقوم بإنشاء القصر الرئاسي الجديد بالعلمين هي مجموعة حسن علام .. و من بق المهندس المسئول عن أعمال ( الجبس ) في القصر إن تكلفة بند ( الجبس ) فقط هو 15 مليون جنيه !!!!! 

طيب مستشفيات البلد و مدارسها مش أولى بالفلوس ديه ولا أنا علشان أريح المسئول اللى جاى يزورنى ( واللى هو أصلآ مرتاح ولو فيه زحمة هنقله بالهيليكوبتر ولو فيه مشاكل أمنيه هظبطه في شرم الشيخ ) أقوم أصرف المبالغ ديه وإحنا في عرض كل جنيه !؟!؟!؟؟!؟

يا جماعة .. في مستشفى للحميات بتخدم محافظة كاملة .. حضرتك متخيل يعنى إيه بتخدم محافظة كاملة بمدنها بمراكزها بقراها بنجوعها ؟!! و المستشفى ديه مفيهاش غرفة عناية مركزه تكلفتها 10 ولا حتى 15 مليون جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

معاك حق فى مظاهر  بزخ  غير مبررة فى  بناء العاصمة الادارية والعلمين من مقرات حكومية وقصور  رئاسية  ميبقاش االشعب متقشف  ورابط الحزام ونبص نلاقى مقر  لرئاسة او  لمجلس النواب والى حيدفع تمنة الشعب الحجات ددى ممكن تتأجل شوية  هى كفكرة  جيدة فى انشائها لكن توقيتها سىء خصوصا انة الحكومة بتررفع الدعم  عن الناس بحجة عجز  الموازنة طيب لية لايتم تأجيل انشاء المبانى دى ونوفر بتمنها للموازنة وللفئات المطحونة من الشعب!!

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ١‏/٩‏/٢٠١٨ at 08:52, Egyptian 999 يقول:

@مطلع الشمس

@المخابرات العامة

@Rafale-EG-Sukhoi

@Fawzy

انا معاك ان بند الصحه والنظافة والمرور في مدن الدلتا القديمة و القاهرة.....غايه في الرداءة وسوء الإدارة.

لكن خد بالك ان المصاريف اللي بتتحط في المدن الجديده بالاضافة ال انها ستمتص الزحام والتكدس في القاهرة والإسكندرية والدلتا.....فهي أيضا سبب في فتح بيوت مئات الآلاف من الشباب..... 

اخيرا ..... المهندس قريبك غير أمين بنقل اسرارا عمله ان صحت..... ولابد من استبعاده من موقعه....وهذا اضعف الإيمان.

• Like 2

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
On ٣١‏/٨‏/٢٠١٨ at 23:22, Egyptian 999 يقول:

أخى العزيز .. أنا مش عارف بصراحة إذا كنت تقصدنى بكلمة ( الأعداء ) ولا لأ .. بس لو تقصدنى يبقى بالتأكيد سيادتك ما تعرفنيش ولا متابع مشاركاتى من أول ما المنتدى إتفتح ..

على العموم .. لما الناس المطحونة ( زى أنا كده ) تبقى مش قادره تجيب ضروريات الحياة و مش قادره تعيش من غلاء الأسعار و تسأل إيه الداعى لقصر رئاسى جديد و ليه تكاليفه ما يتعملش بيها كام مستشفى أو حتى تطور كام مستشفي من مستشفياتك التي لا ترقى ان تكون زريبه في قرية يبقى ده مش إسمه ( صيد في الماء العكر ) و لكن يبقى حق المواطن في معرفة موارد بلده بتتصرف في إيه ..

تحياتى ..

اقسم بالله اني لم اقصدك ابدا أخي الكريم بل اقصد الاخونج ولجانهم الالكترونية 

ومن حقك بالطبع التساؤل والاستفسار أخي المحترم 

وانا مثلك اخي اعاني من المشاكل لكن المقصود من كلامي ان احتياجاتك الحقيقية اخي تأتي بالدولار وبالتالي المشكلة متعلقة بالدولار لكن القصر الرئاسي وغيره يبني بالجنيه المصري وبالتالي لا تأثير حقيقي والله اعلم 

• Like 2

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن