Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

مطلع الشمس

مصر تحتضن تمرين " درع العرب _ 1 " يضم كل من السعودية والامارات والبحرين والكويت والاردن

المشاركات الموصى بها

وزارة الدفاع السعودية تنهي استعدادها لخوض تمرين

أنهت القوات المسلحة السعودية استعداداتها للمشاركة في تمرين "درع العرب-1" المزمع في مصر ابتداء من 1 ولغاية 20 تشرين الثاني القادم، بمشاركة الإمارات والبحرين والكويت والأردن ومصر.

وأوضح قائد القوات السعودية المشاركة في التمرين العميد الركن عبد الله بن حسين السبيعي أنه تم الانتهاء من مرحلة التحضير لهذا التمرين، مؤكدا جاهزية جميع القوات المشاركة، برية وجوية وبحرية ودفاعا جويا.

وأوضح السبيعي أن هذا التمرين يأتي ضمن خطط وزارة الدفاع السنوية لتأهيل وتدريب منسوبي القوات المسلحة لرفع جاهزيتهم القتالية.

كما يسهم هذا التمرين في دعم أواصر التعاون والتنسيق بين الدول الشقيقة من خلال توحيد المفاهيم لتطبيق مفهوم العمل المشترك. 

https://ar.rt.com/kzmj

• Like 4

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

التمرين هيشمل قوات ( بحرية _ برية _ جوية _ دفاع جوي ) 

الهدف توحيد المفاهيم العسكرية بينهم

وهو نواة لقوات أكبر من دول آخرى عربية بشرط الالتزام بالقوانيين والشروط والاهداف

• Like 3

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 3 ساعات , مطلع الشمس يقول:

التمرين هيشمل قوات ( بحرية _ برية _ جوية _ دفاع جوي ) 

الهدف توحيد المفاهيم العسكرية بينهم

وهو نواة لقوات أكبر من دول آخرى عربية بشرط الالتزام بالقوانيين والشروط والاهداف

كل ده علشان أمريكا مش عايزه تكون في مواجهه مباشره مع إيران والأمريكان عايزين مصر في الحلف الجديد ده احنا مش المفروض أمريكا تفرج لينا عن تطوير الفالكون والابرامز الأباتشي مع بعض الصفقات الجديده ولا احنا هنشارك ببلاش

• Like 3

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 5 دقائق مضت, michael saber يقول:

كل ده علشان أمريكا مش عايزه تكون في مواجهه مباشره مع إيران والأمريكان عايزين مصر في الحلف الجديد ده احنا مش المفروض أمريكا تفرج لينا عن تطوير الفالكون والابرامز الأباتشي مع بعض الصفقات الجديده ولا احنا هنشارك ببلاش

لا تقلق يا مايكل هناك مساعدات عسكرية واقتصادية لكل من الاردن ومصر من دول الخليج بالاتفاق مع الامريكان ... الخير قادم واللي هيتأخر من الامريكان بسبب الكونجرس هتاخدوا من الروس وامريكا عامل نفسه مش واخد باله لسرعة التسليم :classic_biggrin:

أحلى حاجة موضوع مكافحة الارهاب والهجرو الغير شرعية هتفتحلك الباب مع الاوربيين

• Like 2
  • Confused 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 7 ساعات , مطلع الشمس يقول:

هناك مساعدات عسكرية واقتصادية لكل من الاردن ومصر من دول الخليج

أعتقد إننا عدينا المرحلة دي خلاص يا أخي كان ظرف وعدى

الحمدلله مش بحاجة لأي مساعدات من أي أحد

الإقتصاد بيتطور والسياحة بتعود بقوة وعجلة الإنتاج بتتحرك

كل المؤشرات الإقتصادية بتقول كده والحمدلله

فمفيش داعي يتم نشر كلام البعض ياخده كمسلمات وحقائق 

إننا بناخد مساعدات من أحد لانه مفيش الكلام ده ولم يتم أي إعلان عن أي شيئ من هذا القبيل

ويكفي إن مصر بتستضيف جيوش أربع دول بأربع أفرع مرة واحدة

قبلها مناورات مع المملكة وروسيا وأمريكا كل على حدى 

برده على أرض مصر 

وبيتم بناء أكثر من 20 مدينة جديدة وعاصمة وعشرات المشاريع والمصانع وألاف الكيلومترات من الطرق  وغيره كتير

وقت المساعدات مضى وكان لظرف الإضطرابات واللي ساعد بشيئ اترد له ده لو كان أساساً مش هو اللي بيرد لمصر اللي عملته له في يوم من الأيام

بدون التطرق لتفاصيل مصر عملت ايه ولمين 

منذ 7 ساعات , مطلع الشمس يقول:

الخير قادم

والخير من أرضنا وبادينا باذن الله ومن عند الله

مش مساعدات من حد 

وأخيراً الحمد لله مش إحنا اللي بحاجة للحلف أو التحالف ده 

جيشنا والحمدلله رب العالمين يسند بلاد 

والتاريخ والحاضر بيقولوا كده

• Like 7

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 2 ساعات , Hani4d يقول:

إننا بناخد مساعدات من أحد لانه مفيش الكلام ده ولم يتم أي إعلان عن أي شيئ من هذا القبيل

برده على أرض مصر 

الله عليك صح لسانك كلام معقول جداً وهو ده الواقع حالياً 

• Like 2
  • Thanks 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اعتقد ان جاهزية الجيش المصري حالياً على اعلى مستوى وغير مسبوقة من ايام حرب الاستنزاف وحرب 6 اكتوبر 

انا لم ارى الجيش المصري في مناورات بهذا الكم من قبل كل دول العالم تريد عمل مناورات معك وتريد التعاون العسكري مع مصر 

خصوصاً الدول الكبرى حتى امريكاً هي اللي لغت النجم الساطع وكذلك هي من طلبت رجعوع النجم الساطع صاغرتاً 

بصراحة لدينا ولله الحمد قيادة واعية جداً جداً 

• Like 4

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 5 ساعات , Hani4d يقول:

برده على أرض مصر 

وبيتم بناء أكثر من 20 مدينة جديدة وعاصمة وعشرات المشاريع والمصانع وألاف الكيلومترات من الطرق  وغيره كتير

وقت المساعدات مضى وكان لظرف الإضطرابات واللي ساعد بشيئ اترد له ده لو كان أساساً مش هو اللي بيرد لمصر اللي عملته له في يوم من الأيام

مش مساعدات من حد 

أنا مش عارف انت اخدت الموضوع لطريق آخر بعيد غير ما أقصده تماما الرجل سأل عن أن امريكا يجب ان تفرج لنا على تطوير الفالكون وغيرها من الاسلحة وانا رديت عليه بانه هناك مساعدات عسكرية لمصر والاردن معا للاسلحة التي تحتاجها الدولتين للمشاركة في التحالف فكيف لمصر ان تتذهب الى اقصى حدودها ولا يوجد تانكر للتزود بالوقود وغيرها والمقصد من المساعدة ليس مادي فقط وانما الافراج عن ماكان ممنوع علينا سابقا وده حقيقي والوقوف اقتصاديا ليس المقصود شراء مواقف وانما ضخ مزيد من الاستثمارات في هاتين الدولتين ... ومنهم امريكا ايضا في ضخ مزيد من الاستثمار ويكفي انها سوف تبدأ قريبا جدا في مناقشات جادة في الاتفاق على فتح الاسواق للتجارة الحرة بين مصر وامريكا وهي لم تحدث ايام الرئيس مبارك ابدا على فكرة انا عارف بقول ايه ومتاكد منه  مش بهلفط في الكلام وبكرة الايام بيننا تحياتي لشخصك العزيز اخي هاني

• Like 5

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
ساعة واحدة, مطلع الشمس يقول:

أنا مش عار انت اخدت الموضوع لطريق آخر بعيد غغير ما أقصده تماما الرجل سأل عن أن امريكا يجب ان تفرج لنا على تطوير الالكون وغيرها من الاسلحة وانا رديت عليه بانه هناك مساعدات عسكرية لمصر والاردن معا للاسلحة التي تحتاجها الدولتين للمشاركة في التحالف فكيف لمصر ان تتذهب الى اقصى حدودها ولا يوجد تانكر للتزود بالوقود وغيرها والمقصد من المساعدة ليس مادي فقط وانما الافراج عن ماكان ممنوع علينا سابقا وده حقيقي والوقوف اقتصاديا ليس المقصود شراء مواق وانما ضخ مزيد من الاستثمارات في هاتين الدولتين ... وعهم امريكا ايضا في ضخ مزيد من الاستثمار ويكفي انها سوف تبدأ قريبا جدا في مناقشات جادة في الاتفاق على فتح الاسواق للتجارة الحرة بين مصر وامريكا وهي لم تحدث ايام الرئيس مبارك ابدا على فكرة انا عارف بقول ايه ومتاكد منه  مش بهلفط في الكلام وبكرة الايام بيننا تحياتي لشخصك العزيز اخي هاني

بداية يا أخي أنا مكانش قصدي أبداً أي تقليل من المشاركة أو شخصك الكريم المثقف أبداً 

كل مشاركتي كانت بتصب في توضيح اللي أقتبسته

لأننا هنا مش مصريين بس ولا كل اللي بيشوف المشاركات دي بيحبوا مصر 

كل الموضع اني ألقيت الضوء ووضحتها إننا حالياً والحمدلله مش بحاجة لمساعدة لا مادية ولا إقتصادية وإننا تجاوزنا النقطة دي

وبخلاف توضيح المهم والرائع لكلامك السابق 

أنا حبيت إنه نبين ده ونسمحش لحد يستخدمه ولا يفتكره فينا

ولو تتذكر عملوا ايه وهللوا ازاي لما احدى المواقع وعلى ما أـذكر قالت انت شراء المسترال وغير من بعض الأسلحة بتمويل إماراتي وخليجي

كان الكلام إزاي واستمرت الفكرة دي حتى إحنا كمصريين مقتنعين بيها أكتر من عام تقريباً عامين

لغاية ما الريس في خطابه قال إنها بتمويل مصري خالص من الرواتب المتطعة على مدار سنوات من الجيش المصري

وظهر بالنهايية إن مفيد حد دفع لنا لا ريال ولا درهم في أي حتة سلاح

فأنا من خلال المشاركة السابقة تعقيباً على كلامك بأكد إنه إننا مش بناخد ولا هناخد ولا حد فكر أو عرض أي شيئ أو حتى حصل كلام 

لأنه هيستغلوا الموقف ده مثل أيام حرب الخليج لما القولت المصرية راحت تحرر الكويت الشقيق 

وبعد ما المصريين قاموا بدورهم على أكمل وجه ولمجرد إنه تم حذف بعض الديون وأأكد على بعض من الديون الخارجية 

بقى كلام بعض اللي مفروض أخوة وساعدناهم إنه جيشنا جايين بالفلوس وبعيداً عن الخوض في النقطة دي 

أو غيرها زي ما قوات عربية ادعت إنها حررت سينا وقضت على شارون وجنوده وماليين بيها النت وهمه وصلوا أصلاً متأخرين وطيراتهم كانت في حالة لا تسمح لها بالطيران

وغيرها من الأفضال الكاذبة الغير حقيقية اللي بيتفضلوا علينا بيها ومش في محلها ولم تحدث أبداً 

حبيت أبين إننا مقابل هذه الخطوة وحتى الأن بنعمل ده بواجب نحو أمتنا العربية وللحفاظ على ما تبقى منها مش مقابل لا مساعدات لا مالية ولا اقتصادية ولا عسكرية

الحمدلله مش محتاجين وعندنا خير وإحنا اللي بنساعد 

وبعتذر لك يا أخي لو كان اللي فهم من مشاركتي أي شيئ يدايقك بالعكس كل التقدير والاحترام الكبير جداً لشخصك ولإسهاماتك ومشاركاتك وبصمتك الكبيرة بالمنتدى

الموضوع لا يتعدى إنه غيرة على بلدي مش أكتر ولو تعبيري عن ده فيه أي خطأ أو تجاوز بكرر إعتذاري

عُدلت بواسطة Hani4d
  • Like 6
  • Thanks 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 4 ساعات , Hani4d يقول:

بداية يا أخي أنا مكانش قصدي أبداً أي تقليل من المشاركة أو شخصك الكريم المثقف أبداً 

كل مشاركتي كانت بتصب في توضيح اللي أقتبسته

لأننا هنا مش مصريين بس ولا اللي بيشوف المشاركات دي بيحبوا مصر 

كل الموضع اني ألقيت الضوء ووضحتها إننا حالياً والحمدلله مش بحاجة لمساعدة لا مادية ولا إقتصادية وإننا تجاوزنا النقطة دي

وبخلاف توضيح المهم والرائع لكلامك السابق 

أنا حبيت إنه نبين ده ونسمحش لحد يستخدمه ولا يفتكره فينا

ولو تتذكر عملوا ايه وهللوا ازاي لما احدى المواقع وعلى ما أـذكر قالت انت شراء المسترال وغير من بعض الأسلحة بتمويل إماراتي وخليجي

كان الكلام إزاي واستمرت الفكرة دي حتى إحنا كمصريين مقتنعين بيها أكتر من عام تقريباً عامين

لغاية ما الريس في خطابه قال إنها بتمويل مصري خالص من الرواتب المتطعة على مدار سنوات من الجيش المصري

وظهر بالنهايية إن مفيد حد دفع لنا لا ريال ولا درهم في أي حتة سلاح

فأنا من خلال المشاركة السابقة تعقيباً على كلامك بأكد إنه إننا مش بناخد ولا هناخد ولا حد فكر أو عرض أي شيئ أو حتى حصل كلام 

لأنه هيستغلوا الموقف ده مثل أيام حرب الخليج لما القولت المصرية راحت تحرر الكويت الشقيق 

وبعد ما المصريين قاموا بدورهم على أكمل وجه ولمجرد إنه تم حذف بعض الديون وأأكد على بعض من الديون الخارجية 

بقى كلام بعض اللي مفروض أخوة وساعدناهم إنه جيشنا جايين بالفلوس وبعيداً عن الخوض في النقطة دي 

أو غيرها زي ما قوات عربية ادعت إنها حررت سينا وقضت على شارون وجنوده وماليين بيها النت وهمه وصلوا أصلاً متأخرين وطيراتهم كانت في حالة لا تسمح لها بالطيران

وغيرها من الأفضال الكاذبة الغير حقيقية اللي بيتفضلوا علينا بيها ومش في محلها ولم تحدث أبداً 

حبيت أبين إننا مقابل هذه الخطوة وحتى الأن بنعمل ده بواجب نحو أمتنا العربية وللحفاظ على ما تبقى منها مش مقابل لا مساعدات لا مالية ولا اقتصادية ولا عسكرية

الحمدلله مش محتاجين وعندنا خير وإحنا اللي بنساعد 

وبعتذر لك يا أخي لو كان اللي فهم من مشاركتي أي شيئ يدايقك بالعكس كل التقدير والاحترام الكبير جداً لشخصك ولإسهاماتك ومشاركاتك وبصمتك الكبيرة بالمنتدى

الموضوع لا يتعدى إنه غيرة على بلدي مش أكتر ولو تعبيري عن ده فيه أي خطأ أو تجاوز بكرر إعتذاري

حبيبي وصديقي العزيز استاذ هاني ( المحترم جدا جدا )  متفهم جدا ما تقوله ... يمكن انا خاني التعبير ولا شيء ممكن تسميها تعاون عسكري اقتصادي وليست مساعدات وهذا ما اعرفه امريكا الان تطالب بكده ففي عهد ترمب تعامله مع الشرق الاوسط والاوربيين وحتى شرق آسيا اليابان وكوريا  تطالب بكده مفيش شغل ببلاش  ولا حماية مجانية على الرغم من ان امريكا اكبر اقتصاد في العالم ( التعاون ) شيء طيب بين الدول ولا يقلل من سمعة الدول ولعلك تتذكر اشتراكنا في حرب اليمن لتخليصهم من الجهل والفقر من الامامية المقيتة ماذا فعلت بأقتصاد مصر والحروب الكثيرة لحفظ حق الفلسطنيين  دمر أقتصادناخلاص مفيش مغامرات آخرى تؤدي بنا الى التهلكة والكلام بتاع الاخت الكبرى والشقيقة الكبيرة ( أحنا بيحكمنا دلوقت واحد منوفي :classic_biggrin: ) يقدم مصلحة مصر عن كل شيء

• Like 4
  • Thanks 2

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه
منذ 9 ساعات , Hani4d يقول:

برده على أرض مصر 

مش مساعدات من حد 

الله ينور عليك يا صديقى 

اتفق معك فى كل كلمة ذكرتها مصر الان ليست مصر منذ سبع سنوات مصر الان تسير على الطريق الصحيح باذن الله رغم كل الصعوبات والتحديات التى واجهت الدولة ورغم معانتنا كشعب نتيجة تاثير  الاصلاحات الاقتصادية ولكننا صابرون ونرجوا من الله عز وجل ان يكون المستقبل افضل لنا ولابنائنا واحفادنا باذن الله

• Like 5
  • Thanks 1

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

مصر تستضيف كبرى التدريبات العربية العسكرية درع العرب -1 بمشاركة 8 دول

صورة من بدء توافد

تستضيف مصر فعاليات التدريب المشترك "درع العرب -1" والذي ينفذ لأول مرة بجمهورية مصر العربية فى المدة من 3-11/16/ 2018 بقاعدة محمد نجيب العسكرية ومناطق التدريبات الجوية والبحرية المشتركة بنطاق البحر المتوسط.

حيث بدأ توافد القوات العربية المشاركة إلى العديد من القواعد الجوية والمنافذ البحرية المصرية حيث تشارك في التدريب عناصر من القوات البرية والبحرية والجوية وقوات الدفاع الجوى والقوات الخاصة لكلًا من مصر والسعودية والإمارات والكويت والبحرين والأردن كما تشارك كل من "المغرب ، لبنان" بصفة مراقب.

يأتي التدريب "درع العرب -1" فى إطار خطة التدريبات المشتركة التي تنفذها القوات المسلحة المصرية مع العديد من الدول الشقيقة والصديقة لتنمية العلاقات العسكرية ومواجهه التحديات المشتركة ودعم جهود الأمن والإستقرار بالمنطقة.

يأتي ذلك في إطار دعم علاقات التعاون العسكرى المشترك بين مصر والدول العربية الشقيقة لبناء القدرات القتالية للقوات المسلحة وتحقيق الأهداف المشتركة.
  • Like 3

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن