Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

Mohamed Mostafa

شركة جينرال إلكتريك تبدأ العمل في توفير الدفعة الثانية من مكونات دعم محركات المقاتلات المصرية من طرا

المشاركات الموصى بها

#هام_جداً | شركة جينرال إلكتريك تبدأ العمل في توفير الدفعة الثانية من مكونات دعم محركات المقاتلات المصرية من طراز F-16

أصدرت وزارة الدفاع الأمريكية إخطاراً ، بتاريخ أمس 15 نوفمبر 2016 ، يفيد بقيام مصنع محركات جينرال إلكتريك General Electric بتوفير 5 مجموعات جديدة من مكونات محركات F110-GE-100 ، لصالح دعم محركات المقاتلات المصرية من طراز F-16 وفقاً لبرنامج إطالة عمر الخدمة لتلك المقاتلات Service Life Extension Program SLEP ، و قد بلغت قيمة العقد ما يقرب من 8 مليون دولار ضمن برنامج المعونة العسكرية السنوية ، تنتهي الشركة من تنفيذه بحلول شهر فبراير 2017 .  

يعد هذا العقد الدفعة الثانية من الطلب الصادر من قبل وكالة التعاون الأمني الدفاعي Defense Security Cooperation Agency التابعة لوزارة الدفاع الأمريكية في ديسمبر 2009 ، و الذي توقف بسبب تجمد العلاقات الدبلوماسية بين الجانبين عقب ثورة 30 يونيو 2013 ، حيث طلبت مصر مكونات لتطوير 156 محرك جنرال إلكتريك F-110-GE-100 بمعدل 24 محرك كل عام لمدة 6 - 7 أعوام بقيمة 750 مليون دولار .

تضمنت الدفعة الأولي من الطلب ، و التي بدأت في شهر يونيو من العام الجاري ، توفير 12 مجموعة مكوّنة من 18 عُدّة منفردة لدعم المحركات المصرية ، في عقد بلغت قيمته 26.9 مليون دولار و تم الانتهاء منه بحلول شهر أكتوبر الماضي .

[ATTACH]29304.IPB[/ATTACH]

نقلا عن صفحة القوات المسلحة المصرية

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

دة تطوير للمحركات القديمة ام تغيير كامل للمحرك باخر جديد؟

تطوير للمحركات القديمه

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اعتقد ان ده العقد اللى كان كتير مننا يتوقع انه لتطوير الاف16 بتاعتنا للمعيار فايبر هههههه

طلعت التوقعات دى للاسف فنكوش والسنة دى قربت تخلص ومشفناش عقد تطوير الفايبر زى ما قالو كتير فى المنتدى

انا مش عايز افقد الامل لكن حرام والله يبقى عندنا الاسطول العملاق ده ويبقى حالته متواضعة

ربنا كريم

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اعتقد لو الامريكان تعنته اكتر من كده اف 16 ممكن تخرج من الخدمة والميج هتخش بدالها باعداد كبيره 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

اعتقد ان ده العقد اللى كان كتير مننا يتوقع انه لتطوير الاف16 بتاعتنا للمعيار فايبر هههههه

طلعت التوقعات دى للاسف فنكوش والسنة دى قربت تخلص ومشفناش عقد تطوير الفايبر زى ما قالو كتير فى المنتدى

انا مش عايز افقد الامل لكن حرام والله يبقى عندنا الاسطول العملاق ده ويبقى حالته متواضعة

ربنا كريم

لا لا خالص ده مش برنامج تطوير لمعيار الفايبر

ده شيئ منفصل غيره ومن برنامج المعونة

لاحظ

بتوفير 5 مجموعات جديدة من مكونات محركات F110-GE-100 ، لصالح دعم محركات المقاتلات المصرية من طراز F-16 وفقاً لبرنامج إطالة عمر الخدمة لتلك المقاتلات

معيار فايبر غير ده

ولا يفتى ومالك في المدينة

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ربنا كريم

البرنامج ده اخي الكريم ليس عقد او اتفاق جديد ده تكملة لعقد قديم لاطالة عمر الطائرات الاقدم وعمرة كاملة للمحركات التي تحتاج لذالك وده من المعونة واعتقد من 2009 ان لم تخني الذاكرة 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

@Hossam of Egypt @Hani4d

ده برنامج اطالعة العمر للمحركات . ايه علاقته بتطوير الفايبر ؟!!

ثانيا الفريق يونس المصري ذكر نصا في تصريحاته يوم 14 اكتوبر ان الاتفاق مع الامريكان على مواصفات التطوير هايتم بنهاية العام الجاري يعني هانكون انتهينا من تحديد كل المطلوب واتفقنا معاهم على ملامح ومراحل التطوير

التطوير نفسه مش هايبدأ قبل نص 2017 بأي حال من الأحوال عشان يكون في وقت لتوقيع العقود النهائية وصدور موافقات الخارجية والكونجرس وادارة الرئيس الامريكي الجديد وكمان تجهيز المكان اللي هايتم فيه التطوير واللي بنسبة كبيرة جدا هايكون في مصر ان شاء الله

مافيش اي داعي لاستباق الاحداث واصدار احكام لمجرد اعتقاد شخصي ان التطوير اتأخر واصلا مافيش اي تأخير من اي نوع لأنه ببساطة مافيش حاجة نوعية هايتم الاتفاق عليها بشكل نهائي الا لما يتولى الرئيس الامريكي الجديد منصبه في يناير القادم

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ربنا كريم

لا طبعا فى تطوير فايبر وهذا ما قاله الفريق يونس المصرى كما قال لك الاخ ثاندر حيث قال بانه يجرى التعاون مع الولايات المتحدة الامريكية على تطوير البلوكات الاقدم من طائرات الاف16 فى حديث له بمناسبة عيد القوات الجوية

الامر الاخر اعلنت شركة لوكهيد مارتن بان مصر من الزبائن المحتملين للحصول على للتطوير فايبر

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ربنا كريم

لا داعي لإطلاق أحكام مسبقة على حسب الهوى الشخصي

ثانياً هناك رئيس جديد تم إنتخابه ولن يتم توقيع عقود للتسليح إلا عقب تسلمه السلطة فى 20 يناير

برجاء عدم إطلاق الأحكام المسبقة بدون علم

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لا داعي لإطلاق أحكام مسبقة على حسب الهوى الشخصي

ثانياً هناك رئيس جديد تم إنتخابه ولن يتم توقيع عقود للتسليح إلا عقب تسلمه السلطة فى 20 يناير

برجاء عدم إطلاق الأحكام المسبقة بدون علم

يا كبير منطقيا احنا دى الوقت فى نهاية 2016 وتقريبا كل مالى الاف16 عندهم الامرام وعندهم تطويرات جامدة جدا الا احنا

ومش منطقى ان بعد كل ده وفجاة نتعاقد على تطوير الفايبر!!!!

حاجة تانية ايه فايدة تطوير الفايبر بدون زخائر متطورة زى الامرام والجى دام توجيه الجى بى اس ؟

معلش انا مبحبش حتة الاحكام المسبقة لكن فى حاجة حصلت ولسه بتحصل من يوم امتلاكنا لاول اف16 لحد دى الوقت وهى ان الزخائر الحديثة ملهاش مكان عندنا ؟؟؟؟؟

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

@Hossam of Egypt @Hani4d

ده برنامج اطالعة العمر للمحركات . ايه علاقته بتطوير الفايبر ؟!!

ثانيا الفريق يونس المصري ذكر نصا في تصريحاته يوم 14 اكتوبر ان الاتفاق مع الامريكان على مواصفات التطوير هايتم بنهاية العام الجاري يعني هانكون انتهينا من تحديد كل المطلوب واتفقنا معاهم على ملامح ومراحل التطوير

التطوير نفسه مش هايبدأ قبل نص 2017 بأي حال من الأحوال عشان يكون في وقت لتوقيع العقود النهائية وصدور موافقات الخارجية والكونجرس وادارة الرئيس الامريكي الجديد وكمان تجهيز المكان اللي هايتم فيه التطوير واللي بنسبة كبيرة جدا هايكون في مصر ان شاء الله

مافيش اي داعي لاستباق الاحداث واصدار احكام لمجرد اعتقاد شخصي ان التطوير اتأخر واصلا مافيش اي تأخير من اي نوع لأنه ببساطة مافيش حاجة نوعية هايتم الاتفاق عليها بشكل نهائي الا لما يتولى الرئيس الامريكي الجديد منصبه في يناير القادم

ياباشا  ده كان فى ناس كتير هنا فى المنتدى وفى منتدى الدواعش كانو بيقولو ان ده العقد له علاقة بتطوير الفايبر

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

لا طبعا فى تطوير فايبر وهذا ما قاله الفريق يونس المصرى كما قال لك الاخ ثاندر حيث قال بانه يجرى التعاون مع الولايات المتحدة الامريكية على تطوير البلوكات الاقدم من طائرات الاف16 فى حديث له بمناسبة عيد القوات الجوية

الامر الاخر اعلنت شركة لوكهيد مارتن بان مصر من الزبائن المحتملين للحصول على للتطوير فايبر

حبيبى يا مصطفى مصدرك بيقول ان العقد الاكيد مع تايوان وكوريا الجنوبية وسنغافورا

حتة مصر لم تكن الا مجرد تكهنات او توقعات مستقبلية وقال المصدر ان مصر وتركيا واليونان زبائن محتملين مستقبلا possible future customers 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

يا كبير منطقيا احنا دى الوقت فى نهاية 2016 وتقريبا كل مالى الاف16 عندهم الامرام وعندهم تطويرات جامدة جدا الا احنا

حاجة تانية ايه فايدة تطوير الفايبر بدون زخائر متطورة زى الامرام والجى دام توجيه الجى بى اس ؟

معلش انا مبحبش حتة الاحكام المسبقة لكن فى حاجة حصلت ولسه بتحصل من يوم امتلاكنا لاول اف16 لحد دى الوقت وهى ان الزخائر الحديثة ملهاش مكان عندنا ؟؟؟؟؟

لا أحد يعلم الغيب إلا الله ولذلك لا داعي لإطلاق أحكام مسبقة إلا لو كانت لديك معلومة

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

ياباشا  ده كان فى ناس كتير هنا فى المنتدى وفى منتدى الدواعش كانو بيقولو ان ده العقد له علاقة بتطوير الفايبر

ياسيدي الفاضل كامل احترامي لأي حد من اللي " بيقولوا " لكن ماليش اي دعوة بكل الكلام ده .. انا ليا دعوة بكلام المصادر المحترمة اللي قالت ان ده برنامج SLEP بتاع اطالة العمر لمحركات جينرال إلكتريك اللي مالوش اي علاقة لا من بعيد ولا من قريب ببرنامج الفايبر 

واقول تاني الفريق يونس المصري قائد القوات الجوية شخصيا قال نصا يوم 14 اكتوبر 2016 انه اهيتم الاتفاق مع الامريكان على ملامح التطوير للاف 16 بحلول نهاية العام الجاري وهانبدأ بالبلوك 15 .. ومعلومة ليك البلوك 15 والبلوك 32 والبلوك 52 عندنا دول محركاتهم برات آند ويتني واما البلوك 40 فكل محركاتهم جينرال إلكتريك .. يعني برنامج العمرة واطالة العمر بتاع جينرال إلكتريك اللي بنفذه حاليا ده خاص بمحركات البلوك 40 .. واحنا هانطور البلوك 15 للفايبر يبقى ايه العلاقة ؟!

وبخصوص سؤالك عن تطوير الفايبر  والذخائر فشيء طبيعي وبديهي جدا انك لما تطور مقاتلة للمستوى المتقدم ده اكيد مش هاتشغلها بسبارو وجي بي يو 10 و12 ومافريك !! وبرضه الفريق يونس المصري اشار ضمن تصريحاته ان التطوير بيشمل حزمة تسليح وذخائر جديدة ..

عقد الفايبر مش هايكون تام قبل تولي ترامب منصب الرئاسة بأي حال من الاحوال ولكن ممكن طبعا نشوف اخطار من وكالة التعاون الامني الدفاعي DSCA بخصوص موافقة الخارجية والدفاع الامريكية على طلب مصر بتطوير الفايبر ويتم تحويل الطلب للكونجرس عشان الموافقة عليه وبعدها يتم تحويله للبيت الابيض للتصديق عليه وده هياخد وقت .. حبة صبر مش اكتر

رجاءا وليس امرا ماتمشيش ورا كلام اي حد ايا كان هو مين لأن المصادر الرسمية واضحة ولا تحتمل اي تأويل ، يبقى ايه يخليني امشي ورا اللي " بيقولوا  " ؟!

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

مجبر اخاك لا بطل

اما الناس اللي عندهم الامرام وكل ما لذ وطاب من اخر التكنولوجيا الامريكيه لا يعتبروا اسرائيل هي العدو الاول لهم والسلاح اصلا معاهم زي قلته انما انت وضع تاني المفروض دي حاجه تفرحني ان الخوف كله منك انت وربنا يجعلنا دايما في فرح بقوة جيشنا وربنا يحفظه وتحزني ان معداتي ينقصها تطوير لا استطيع ان احصل عليه 

وان شاء الله القادم افضل 

مشاركة هذا المُحتوي

رابط المُشاركه

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن