Jump to content
Search In
  • خيارات أكثر ..
البحث عن النتائج التي ..
البحث في ..

مرحباً بك إلى المنتدى العربي للعلوم العسكرية!

إذا كنت مهتم بالعلوم و الأخبار العسكرية ، فضلاً قم بالإنضمام إلى الموقع لتعم الفائدة.

(( العُقـاب الحـارس ))

#مصر تفكر فى تصنيع الطائره الثاندر JF 17 الباكستانيه الصينيه

المشاركات الموصى بها

fc-1-fully-armed.png&key=1a31500f27972d649eb95d46f548edb4db8e880825b6a3833205bd3607a6e355

 

da472-jf-17thunderblock2.jpg&key=33c816344b3bdf840b180361078c7f089637e0ac6515983d65713539731f41c2

 

JF-17%2BThunder%2BPakistan%2BAir%2BForce%2BPAF%2BC-802A%2BAnti-ship%2BMissile%2BSD-10A%2BBVRAAM%2BPL-5E%2BII%2BWVRAAM%2B%2B500%2Bkg%2BLS-6%2BSatellite%2BInertially%2BGuided%2BBomb%2BLT-3%2BLT-2LS-500J%2BLaser%2B%2BHAFER%2BH-4PGM%2BRAAD%2BMAR-1%2B(4).jpg&key=fc7a72dbb158b2a9b80874c5946e8e229ccb7d73cfa349efc7ae7176d8221b27

 

JF-17%2BThunder%2BPakistan%2BAir%2BForce%2BPAF%2BC-802A%2BAnti-ship%2BMissile%2BSD-10A%2BBVRAAM%2BPL-5E%2BII%2BWVRAAM%2B%2B500%2Bkg%2BLS-6%2BSatellite%2BInertially%2BGuided%2BBomb%2BLT-3%2BLT-2LS-500J%2BLaser%2B%2BHAFER%2BH-4PGM%2BRAAD%2BMAR-1%2B(2).jpg&key=d7c8a8fd686101891fad498115de379e8e14e8ff500af5a4c15dedfc208c2f9d

 

JF-17%2BThunder%2BPakistan%2BAir%2BForce%2BPAF%2BC-802A%2BAnti-ship%2BMissile%2BSD-10A%2BBVRAAM%2BPL-5E%2BII%2BWVRAAM%2B%2B500%2Bkg%2BLS-6%2BSatellite%2BInertially%2BGuided%2BBomb%2BLT-3%2BLT-2LS-500J%2BLaser%2B%2BHAFER%2BH-4PGM%2BRAAD%2BMAR-1%2B(3).jpg&key=69868c97921aa3ab04fe1f8864f0697e309d5460bf105c81ff442619972063c9

 

JF-17%2BThunder%2BPakistan%2BAir%2BForce%2BPAF%2BC-802A%2BAnti-ship%2BMissile%2BSD-10A%2BBVRAAM%2BPL-5E%2BII%2BWVRAAM%2B%2B500%2Bkg%2BLS-6%2BSatellite%2BInertially%2BGuided%2BBomb%2BLT-3%2BLT-2LS-500J%2BLaser%2B%2BHAFER%2BH-4PGM%2BRAAD%2BMAR-1%2B(1).jpg&key=167eae522cb062862aae22bd9cf10dc8f71292159a07462f85e394916d923cfa

 

استنادا الى العلاقات الأخوية الوثيقة الموجودة بين شعوب البلدين (مصر-باكستان)، أكد الرئيس السيسى على ضرورة مواصلة تعزيز التعاون الثنائي بين البلدين الشقيقين.وقال ان العلاقات في كافة المجالات، وخاصة في مجال الإنتاج الدفاعي وينبغي ان تتزايد، وأضاف أن كلا البلدين قد تستفيد من خبرات بعضهم البعض.دعا الرئيس السيسى لمزيد من التعاون بين البلدين الشقيقين في مواجهة التحديات المعاصرة التي يعاني منها الأمة الإسلامية.تجلى الجانب المصري اهتماما كبيرا في الحصول على JF-17 طائرة الرعد وغيرها من المعدات العسكرية من باكستان.وأعرب الاجتماع عن الرغبة في التعاون في الإنتاج المشترك للمعدات الدفاع معينة وأظهر الاتفاق على تبادل وفود على مستوى الخبراء لوضع طرائق لمزيد من التعاون.وفي وقت لاحق، سفير باكستان مشتاق علي شاه، استضافت مأدبة عشاء للوزير، الذي حضره وزير الخارجية المصري للإنتاج الحربي وكبار المسؤولين من وزارات الدفاع للبلدين

 

 

 

  • Like 2

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

انا نفسي افهم بجد هو ايه الحكاية ؟ كله عمال يتكلم عن الثاندر وكأنها اصبحت واقع وخلاص تم الاتفاق عليها !!!

 

 

 

 

 

الامور لا تتم بهذا الشكل لمجرد ان في امنيات شخصية ان حاجة زي كده تحصل او لمجرد ان في عرض مقدم من باكستان او في اهتمام مصري او مباحثات !! من 2010 ومصر معروض عليها الثاندر واتعرضت اكثر من مرة والموضوع لم يتخط الاهتمام والعرض والتباحث لا اكثر !! وداخلين 2017 ومافيش شيء جديد غير برضه ان العرض اتجدد مع زيارة وزير الانتاج الحربي الباكستاني لمصر ونفس الكلام والتصريحات ان الجانب المصري ابدى اهتمامه والجانب المصري بيفكر ومصر ممكن كذا واحتمال مصر كذا وتفكير مصري في كذا !! ..

 

 

 

 

 

مافيش شيء اتوقع ومافيش حاجة اتفقنا عليها لحد الان فرجاءا لا نستبق الاحداث .. والطيارة فنيا لا تعليق عليها بالامانة سواء مناورة او نسبة دفع للوزن او سرعة وتسارع او معدل تسلق او حمولة تسليحية او مدى عملياتي .. شيء قذر بمعنى الكلمة الحرفي ولو عايز طيارة قتال خفيف من نفس الفئة في التيجاس الهندية افضل منها بكتير وفي طبعا الرائعة الجنوب كورية T-50 Golden Eagle والرائعة الايطالية الايرماكي Aermacchi M-346 ..

 

 

 

 

 

الناس بتتكلم عن البلوك 3 ان هايبقى فيه رادار ايسا ووو الخ .. طيب هو فين البلوك 3 ؟ ظهر وللا لسة ؟ شوفنا حاجة منه على ارض الواقع ؟ لا .. يبقى بنتكلم وبنحط تحليلات واحكام بناءا على واقع غير موجود اصلا ؟! كل الكلام عم البلوك 3 مازال نظري لحد الان ..

 

طيب هانقول غيروا الرادار القذر برادار ايطالي او فرنسي او سويدي وغيروا حزمة الحماية الالكترونية بحزمة غربية من طاليس فرنسا او الترونيكا ايطاليا والمحرك طبعا روسي كالمعتاد .. طيب اخبار التصميم الايروديناميكي ايه ؟ واخبار الهيكل ايه ؟ واخبار الحمولة ايه ؟ واخبار الاداء الايروديناميكي المعتمد على التصميم والهيكل ايه ؟! وطبعا مش هاعلق على حكاية البلوك 4 انه هايبقى شبحي وبتنجاني بحسب ماوصلني من البعض ..

 

 

 

 

 

معلش انا انسان واقعي وهاقول نفس اللي قولته زمان .. الثاندر اذا حصل وتعاقدت عليها مصر فالاسباب هي لوجيستية واقتصادية بحتة :

 

 

 

 

 

هناك حاجة لطائرة قتال خفيفة اقتصادية في تكاليف الشراء والتشغيل تقوم بالادوار الثانوية والجانبية او الغير رئيسية كأعمال الضرب الارضي والدعم والاسناد للقوات البرية او الاستطلاع والدورية على الحدود البرية والبحرية او مجابهة التهديدات الغير نمطية كالارهاب في سيناء او المنطقة الغربية والجنوبية

 

 

 

 

 

الطائرة مع تكلفتها الاقتصادية ستُعد بمثابة Workhorse للقوات الجوية المصرية لتكثيف تدريبات الطيارين لزيادة عدد ساعات طيرانهم مما يساهم في اعداد دفعات كبيرة من الطيارين ذات ساعات طيران لن تقل على 1000 ساعة في اسرع وقت وأقل تتكلفة ممكنين ، وبالتالي يُصبحون مؤهلين للعمل على المقاتلات الرئيسية الاخرى في القوات الجوية ..

 

 

 

 

 

الطائرة اكيد سيأتي معها حزمة تسليح صينية كاملة مُتكاملة بدون ادنى قيود سياسية مع الاخذ في الاعتبار بأن الصين ليست ضمن اتفاقية MTCR التي تحدد مدى الصواريخ التصديرية بما لا يتجاوز 300 كم بخلاف ان الصواريخ والقنابل الذكية الصينية اسعارها رخيصة جدا جدا مقارنة بنظيرتها الروسية والغربية ( صاروخ C-802 المضاد للسفن ثمنه لن يتجاوز مثلا 250 - 300 الف دولار مقابل 3+ مليون يورو للإكسوسيت الفرنسي او 1.5 مليون للهاربون الأمريكي ) وبالتالي يمكن استخدامها بكميات وكثافة عددية كبيرة بتكلفة ممتازة جدا

 

 

 

 

 

ستُسهم الطائرة في تخفيف الاعباء عن المقاتلات الرئيسية بالقوات الجوية المصرية والتي ستتولى المهام الرئيسية في حماية الدولة من التهديدات النمطية ( تهديدات من دول مماثلة وليس تنظيمات ارهابية ) كمهام الاعتراض والدفاع الجوي والهجوم البحري والدورية الجوية المسلحة والسيطرة الجوية واختراق العمق المُعادي وفتح الثغرات والقصف بعيد مدى .. إلخ

 

 

 

 

 

يمكن ان تمثل الطائرة خط الدفاع الاخير عن الدولة بنظرية الاعداد الضخمة مع الاستخدام المُكثّف لمختلف انواع الذخائر بتكلفة اقتصادية جدا ( مثلا في حال وصول هدف بحري معادي الى السواحل المصرية بعد افلاته من كافة مستويات الحماية الرئيسية يُمكن التعامل معه بصواريخ صينية مضادة للسفن بكثافة عددية كبيرة مقابل التكلفة الرخيصة لها بدون مشكلات وهنا سيتم تعويض الدقة العالية وقدرات تحمل التشويش في الصواريخ الغربية بالكثافة العددية الاكبر للصواريخ الصينية )

 

 

 

 

 

انما لو بنبحث عن طيران لمهام القتال الخفيف مع اداء محترم في المناورات والقتال وحمولة تسليحية مناسبة لفئته وتكنولوجيا متطورة ومواصفات محترمة بشكل عام مقابل تكلفة اعلى فبكل تأكيد الخيارات هي ماذكرته سابقا وبالترتيب :

 

 

 

 

 

- الـHAL Tejas من الهند

 

 

 

 

 

- الـT-50 Golden Eagle من كوريا الجنوبية

 

 

 

 

 

- الـAermachhi M-346 من إيطاليا

 

 

 

 

 

- الـYak-130 من روسيا

 

 

 

 

 

اما موضوع التصنيع فلو انا فعليا عندي طموح وابحث عن معرفة وخبرات حقيقية ومحترمة فالافضل الاتجاه لمقاتلات جيل رابع++ او جيل خامس على اقل تقدير لأنه وبعد 10 سنوات من الان سيبدأ العالم في الحديث عن الجيل السادس الذي سيظر خلال 2030+ وسيصبح ناضجا بحلول 2035 انما لسة بدور على تصميمات جيل رابع فمعلش ده طموح محدود جدا وخاصة مع تصميم طيارة زي الثاندر فده اسمه Shit حقيقي في عالم الطيران !! هو انا رايح اجيب تصميم طيارة عشان لسة اقعد اعدل فيه واصرف عليه في التعديل والتجريب ؟ وللا بشوف تصميم يستاهل ويوفر عليا الوقت والمجهود والتكاليف ؟

 

 

 

 

 

الصين عندها الجيان 31 تصميمها حلو على فكرة بعيدا عن اي مكونات الكترونية لكن فعلا تصميمها كويس جدا والروس بيقولوا ان شركة ميج شغالة على مشروع مقاتلة جيل خامس متوسطة والهند برضه شغالة على حاجة زي كده غير مشروع الـFGFA اسمه HAL AMCA او Advanced Medium Combat Aircraft

 

 

 

 

 

في قدامي فرص مستقبلية كويسة وانا عمال اقول اجيب تصميم ثاندر ؟!! احنا بنتقدم لقدام وللا بنرجع لورا ؟!

 

نهاية القول الطيارة دي مابتقدمش اكتر من خيال اقتصادي ولوجيستي كويس انما اي شيء تاني فلا تعليق ..

 

 

 

 

 

تحياتي ..

 

 

 

 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

 

انا نفسي افهم بجد هو ايه الحكاية ؟ كله عمال يتكلم عن الثاندر وكأنها اصبحت واقع وخلاص تم الاتفاق عليها !!!

 

 

 

 

 

الامور لا تتم بهذا الشكل لمجرد ان في امنيات شخصية ان حاجة زي كده تحصل او لمجرد ان في عرض مقدم من باكستان او في اهتمام مصري او مباحثات !! من 2010 ومصر معروض عليها الثاندر واتعرضت اكثر من مرة والموضوع لم يتخط الاهتمام والعرض والتباحث لا اكثر !! وداخلين 2017 ومافيش شيء جديد غير برضه ان العرض اتجدد مع زيارة وزير الانتاج الحربي الباكستاني لمصر ونفس الكلام والتصريحات ان الجانب المصري ابدى اهتمامه والجانب المصري بيفكر ومصر ممكن كذا واحتمال مصر كذا وتفكير مصري في كذا !! ..

 

 

 

 

 

مافيش شيء اتوقع ومافيش حاجة اتفقنا عليها لحد الان فرجاءا لا نستبق الاحداث .. والطيارة فنيا لا تعليق عليها بالامانة سواء مناورة او نسبة دفع للوزن او سرعة وتسارع او معدل تسلق او حمولة تسليحية او مدى عملياتي .. شيء قذر بمعنى الكلمة الحرفي ولو عايز طيارة قتال خفيف من نفس الفئة في التيجاس الهندية افضل منها بكتير وفي طبعا الرائعة الجنوب كورية T-50 Golden Eagle والرائعة الايطالية الايرماكي Aermacchi M-346 ..

 

 

 

 

 

الناس بتتكلم عن البلوك 3 ان هايبقى فيه رادار ايسا ووو الخ .. طيب هو فين البلوك 3 ؟ ظهر وللا لسة ؟ شوفنا حاجة منه على ارض الواقع ؟ لا .. يبقى بنتكلم وبنحط تحليلات واحكام بناءا على واقع غير موجود اصلا ؟! كل الكلام عم البلوك 3 مازال نظري لحد الان ..

 

طيب هانقول غيروا الرادار القذر برادار ايطالي او فرنسي او سويدي وغيروا حزمة الحماية الالكترونية بحزمة غربية من طاليس فرنسا او الترونيكا ايطاليا والمحرك طبعا روسي كالمعتاد .. طيب اخبار التصميم الايروديناميكي ايه ؟ واخبار الهيكل ايه ؟ واخبار الحمولة ايه ؟ واخبار الاداء الايروديناميكي المعتمد على التصميم والهيكل ايه ؟! وطبعا مش هاعلق على حكاية البلوك 4 انه هايبقى شبحي وبتنجاني بحسب ماوصلني من البعض ..

 

 

 

 

 

معلش انا انسان واقعي وهاقول نفس اللي قولته زمان .. الثاندر اذا حصل وتعاقدت عليها مصر فالاسباب هي لوجيستية واقتصادية بحتة :

 

 

 

 

 

هناك حاجة لطائرة قتال خفيفة اقتصادية في تكاليف الشراء والتشغيل تقوم بالادوار الثانوية والجانبية او الغير رئيسية كأعمال الضرب الارضي والدعم والاسناد للقوات البرية او الاستطلاع والدورية على الحدود البرية والبحرية او مجابهة التهديدات الغير نمطية كالارهاب في سيناء او المنطقة الغربية والجنوبية

 

 

 

 

 

الطائرة مع تكلفتها الاقتصادية ستُعد بمثابة Workhorse للقوات الجوية المصرية لتكثيف تدريبات الطيارين لزيادة عدد ساعات طيرانهم مما يساهم في اعداد دفعات كبيرة من الطيارين ذات ساعات طيران لن تقل على 1000 ساعة في اسرع وقت وأقل تتكلفة ممكنين ، وبالتالي يُصبحون مؤهلين للعمل على المقاتلات الرئيسية الاخرى في القوات الجوية ..

 

 

 

 

 

الطائرة اكيد سيأتي معها حزمة تسليح صينية كاملة مُتكاملة بدون ادنى قيود سياسية مع الاخذ في الاعتبار بأن الصين ليست ضمن اتفاقية MTCR التي تحدد مدى الصواريخ التصديرية بما لا يتجاوز 300 كم بخلاف ان الصواريخ والقنابل الذكية الصينية اسعارها رخيصة جدا جدا مقارنة بنظيرتها الروسية والغربية ( صاروخ C-802 المضاد للسفن ثمنه لن يتجاوز مثلا 250 - 300 الف دولار مقابل 3+ مليون يورو للإكسوسيت الفرنسي او 1.5 مليون للهاربون الأمريكي ) وبالتالي يمكن استخدامها بكميات وكثافة عددية كبيرة بتكلفة ممتازة جدا

 

 

 

 

 

ستُسهم الطائرة في تخفيف الاعباء عن المقاتلات الرئيسية بالقوات الجوية المصرية والتي ستتولى المهام الرئيسية في حماية الدولة من التهديدات النمطية ( تهديدات من دول مماثلة وليس تنظيمات ارهابية ) كمهام الاعتراض والدفاع الجوي والهجوم البحري والدورية الجوية المسلحة والسيطرة الجوية واختراق العمق المُعادي وفتح الثغرات والقصف بعيد مدى .. إلخ

 

 

 

 

 

يمكن ان تمثل الطائرة خط الدفاع الاخير عن الدولة بنظرية الاعداد الضخمة مع الاستخدام المُكثّف لمختلف انواع الذخائر بتكلفة اقتصادية جدا ( مثلا في حال وصول هدف بحري معادي الى السواحل المصرية بعد افلاته من كافة مستويات الحماية الرئيسية يُمكن التعامل معه بصواريخ صينية مضادة للسفن بكثافة عددية كبيرة مقابل التكلفة الرخيصة لها بدون مشكلات وهنا سيتم تعويض الدقة العالية وقدرات تحمل التشويش في الصواريخ الغربية بالكثافة العددية الاكبر للصواريخ الصينية )

 

 

 

 

 

انما لو بنبحث عن طيران لمهام القتال الخفيف مع اداء محترم في المناورات والقتال وحمولة تسليحية مناسبة لفئته وتكنولوجيا متطورة ومواصفات محترمة بشكل عام مقابل تكلفة اعلى فبكل تأكيد الخيارات هي ماذكرته سابقا وبالترتيب :

 

 

 

 

 

- الـHAL Tejas من الهند

 

 

 

 

 

- الـT-50 Golden Eagle من كوريا الجنوبية

 

 

 

 

 

- الـAermachhi M-346 من إيطاليا

 

 

 

 

 

- الـYak-130 من روسيا

 

 

 

 

 

اما موضوع التصنيع فلو انا فعليا عندي طموح وابحث عن معرفة وخبرات حقيقية ومحترمة فالافضل الاتجاه لمقاتلات جيل رابع++ او جيل خامس على اقل تقدير لأنه وبعد 10 سنوات من الان سيبدأ العالم في الحديث عن الجيل السادس الذي سيظر خلال 2030+ وسيصبح ناضجا بحلول 2035 انما لسة بدور على تصميمات جيل رابع فمعلش ده طموح محدود جدا وخاصة مع تصميم طيارة زي الثاندر فده اسمه Shit حقيقي في عالم الطيران !! هو انا رايح اجيب تصميم طيارة عشان لسة اقعد اعدل فيه واصرف عليه في التعديل والتجريب ؟ وللا بشوف تصميم يستاهل ويوفر عليا الوقت والمجهود والتكاليف ؟

 

 

 

 

 

الصين عندها الجيان 31 تصميمها حلو على فكرة بعيدا عن اي مكونات الكترونية لكن فعلا تصميمها كويس جدا والروس بيقولوا ان شركة ميج شغالة على مشروع مقاتلة جيل خامس متوسطة والهند برضه شغالة على حاجة زي كده غير مشروع الـFGFA اسمه HAL AMCA او Advanced Medium Combat Aircraft

 

 

 

 

 

في قدامي فرص مستقبلية كويسة وانا عمال اقول اجيب تصميم ثاندر ؟!! احنا بنتقدم لقدام وللا بنرجع لورا ؟!

 

نهاية القول الطيارة دي مابتقدمش اكتر من خيال اقتصادي ولوجيستي كويس انما اي شيء تاني فلا تعليق ..

 

 

 

 

 

تحياتي ..

 

 

 

 

 

نفيك المبالغ  من ايام الرافال  :ag:  هو هو لعلو يكون خير باذن المولى

 

 

طيارة اقتصادية متضرش منتا انتجت طيارة التدريب الصينى اعتبرها مكانها لكن بخبرات تصنيعية تفيدك مستقبلا  ولو اخدنا حق تسويقها فى المنطقة العراق وسوريا والسودان واليمن وليبيا هيجرو عليكك يمضو العقود اعتبرها طيارة مصلحة سبوبة 

  • Like 1

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites
@EGY THUNDERBOLT كل الطائرات جميلة اللى انت حاطتها  بس فى حد هيديك واحدة منهم تصنيع ! ؟؟؟؟؟ تفيدك فى ثقل خبرات المهندسين والفنيين فى مقالتة وطنية زيك زى الهند او باكستان او اليابان ؟مثلا انا بضرب مثل فقط مش شرط تبقى بنفس التقنية العالية 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

 

انا نفسي افهم بجد هو ايه الحكاية ؟ كله عمال يتكلم عن الثاندر وكأنها اصبحت واقع وخلاص تم الاتفاق عليها !!!

 

 

 

 

 

الامور لا تتم بهذا الشكل لمجرد ان في امنيات شخصية ان حاجة زي كده تحصل او لمجرد ان في عرض مقدم من باكستان او في اهتمام مصري او مباحثات !! من 2010 ومصر معروض عليها الثاندر واتعرضت اكثر من مرة والموضوع لم يتخط الاهتمام والعرض والتباحث لا اكثر !! وداخلين 2017 ومافيش شيء جديد غير برضه ان العرض اتجدد مع زيارة وزير الانتاج الحربي الباكستاني لمصر ونفس الكلام والتصريحات ان الجانب المصري ابدى اهتمامه والجانب المصري بيفكر ومصر ممكن كذا واحتمال مصر كذا وتفكير مصري في كذا !! ..

 

 

 

 

 

مافيش شيء اتوقع ومافيش حاجة اتفقنا عليها لحد الان فرجاءا لا نستبق الاحداث .. والطيارة فنيا لا تعليق عليها بالامانة سواء مناورة او نسبة دفع للوزن او سرعة وتسارع او معدل تسلق او حمولة تسليحية او مدى عملياتي .. شيء قذر بمعنى الكلمة الحرفي ولو عايز طيارة قتال خفيف من نفس الفئة في التيجاس الهندية افضل منها بكتير وفي طبعا الرائعة الجنوب كورية T-50 Golden Eagle والرائعة الايطالية الايرماكي Aermacchi M-346 ..

 

 

 

 

 

الناس بتتكلم عن البلوك 3 ان هايبقى فيه رادار ايسا ووو الخ .. طيب هو فين البلوك 3 ؟ ظهر وللا لسة ؟ شوفنا حاجة منه على ارض الواقع ؟ لا .. يبقى بنتكلم وبنحط تحليلات واحكام بناءا على واقع غير موجود اصلا ؟! كل الكلام عم البلوك 3 مازال نظري لحد الان ..

 

طيب هانقول غيروا الرادار القذر برادار ايطالي او فرنسي او سويدي وغيروا حزمة الحماية الالكترونية بحزمة غربية من طاليس فرنسا او الترونيكا ايطاليا والمحرك طبعا روسي كالمعتاد .. طيب اخبار التصميم الايروديناميكي ايه ؟ واخبار الهيكل ايه ؟ واخبار الحمولة ايه ؟ واخبار الاداء الايروديناميكي المعتمد على التصميم والهيكل ايه ؟! وطبعا مش هاعلق على حكاية البلوك 4 انه هايبقى شبحي وبتنجاني بحسب ماوصلني من البعض ..

 

 

 

 

 

معلش انا انسان واقعي وهاقول نفس اللي قولته زمان .. الثاندر اذا حصل وتعاقدت عليها مصر فالاسباب هي لوجيستية واقتصادية بحتة :

 

 

 

 

 

هناك حاجة لطائرة قتال خفيفة اقتصادية في تكاليف الشراء والتشغيل تقوم بالادوار الثانوية والجانبية او الغير رئيسية كأعمال الضرب الارضي والدعم والاسناد للقوات البرية او الاستطلاع والدورية على الحدود البرية والبحرية او مجابهة التهديدات الغير نمطية كالارهاب في سيناء او المنطقة الغربية والجنوبية

 

 

 

 

 

الطائرة مع تكلفتها الاقتصادية ستُعد بمثابة Workhorse للقوات الجوية المصرية لتكثيف تدريبات الطيارين لزيادة عدد ساعات طيرانهم مما يساهم في اعداد دفعات كبيرة من الطيارين ذات ساعات طيران لن تقل على 1000 ساعة في اسرع وقت وأقل تتكلفة ممكنين ، وبالتالي يُصبحون مؤهلين للعمل على المقاتلات الرئيسية الاخرى في القوات الجوية ..

 

 

 

 

 

الطائرة اكيد سيأتي معها حزمة تسليح صينية كاملة مُتكاملة بدون ادنى قيود سياسية مع الاخذ في الاعتبار بأن الصين ليست ضمن اتفاقية MTCR التي تحدد مدى الصواريخ التصديرية بما لا يتجاوز 300 كم بخلاف ان الصواريخ والقنابل الذكية الصينية اسعارها رخيصة جدا جدا مقارنة بنظيرتها الروسية والغربية ( صاروخ C-802 المضاد للسفن ثمنه لن يتجاوز مثلا 250 - 300 الف دولار مقابل 3+ مليون يورو للإكسوسيت الفرنسي او 1.5 مليون للهاربون الأمريكي ) وبالتالي يمكن استخدامها بكميات وكثافة عددية كبيرة بتكلفة ممتازة جدا

 

 

 

 

 

ستُسهم الطائرة في تخفيف الاعباء عن المقاتلات الرئيسية بالقوات الجوية المصرية والتي ستتولى المهام الرئيسية في حماية الدولة من التهديدات النمطية ( تهديدات من دول مماثلة وليس تنظيمات ارهابية ) كمهام الاعتراض والدفاع الجوي والهجوم البحري والدورية الجوية المسلحة والسيطرة الجوية واختراق العمق المُعادي وفتح الثغرات والقصف بعيد مدى .. إلخ

 

 

 

 

 

يمكن ان تمثل الطائرة خط الدفاع الاخير عن الدولة بنظرية الاعداد الضخمة مع الاستخدام المُكثّف لمختلف انواع الذخائر بتكلفة اقتصادية جدا ( مثلا في حال وصول هدف بحري معادي الى السواحل المصرية بعد افلاته من كافة مستويات الحماية الرئيسية يُمكن التعامل معه بصواريخ صينية مضادة للسفن بكثافة عددية كبيرة مقابل التكلفة الرخيصة لها بدون مشكلات وهنا سيتم تعويض الدقة العالية وقدرات تحمل التشويش في الصواريخ الغربية بالكثافة العددية الاكبر للصواريخ الصينية )

 

 

 

 

 

انما لو بنبحث عن طيران لمهام القتال الخفيف مع اداء محترم في المناورات والقتال وحمولة تسليحية مناسبة لفئته وتكنولوجيا متطورة ومواصفات محترمة بشكل عام مقابل تكلفة اعلى فبكل تأكيد الخيارات هي ماذكرته سابقا وبالترتيب :

 

 

 

 

 

- الـHAL Tejas من الهند

 

 

 

 

 

- الـT-50 Golden Eagle من كوريا الجنوبية

 

 

 

 

 

- الـAermachhi M-346 من إيطاليا

 

 

 

 

 

- الـYak-130 من روسيا

 

 

 

 

 

اما موضوع التصنيع فلو انا فعليا عندي طموح وابحث عن معرفة وخبرات حقيقية ومحترمة فالافضل الاتجاه لمقاتلات جيل رابع++ او جيل خامس على اقل تقدير لأنه وبعد 10 سنوات من الان سيبدأ العالم في الحديث عن الجيل السادس الذي سيظر خلال 2030+ وسيصبح ناضجا بحلول 2035 انما لسة بدور على تصميمات جيل رابع فمعلش ده طموح محدود جدا وخاصة مع تصميم طيارة زي الثاندر فده اسمه Shit حقيقي في عالم الطيران !! هو انا رايح اجيب تصميم طيارة عشان لسة اقعد اعدل فيه واصرف عليه في التعديل والتجريب ؟ وللا بشوف تصميم يستاهل ويوفر عليا الوقت والمجهود والتكاليف ؟

 

 

 

 

 

الصين عندها الجيان 31 تصميمها حلو على فكرة بعيدا عن اي مكونات الكترونية لكن فعلا تصميمها كويس جدا والروس بيقولوا ان شركة ميج شغالة على مشروع مقاتلة جيل خامس متوسطة والهند برضه شغالة على حاجة زي كده غير مشروع الـFGFA اسمه HAL AMCA او Advanced Medium Combat Aircraft

 

 

 

 

 

في قدامي فرص مستقبلية كويسة وانا عمال اقول اجيب تصميم ثاندر ؟!! احنا بنتقدم لقدام وللا بنرجع لورا ؟!

 

نهاية القول الطيارة دي مابتقدمش اكتر من خيال اقتصادي ولوجيستي كويس انما اي شيء تاني فلا تعليق ..

 

 

 

 

 

تحياتي ..

 

 

 

 

 

اعتبرها الميج ٢١ طياره رخيصه وهتكون مفيده للطيارين الجدد للتدرب عليها قبل ركوب الرافال او الميج او السوخوى او الاف١٦ 

 

 

الطيارات السابقه الخبطه فيهم بتعور فى مش اقل من ١٠٠ مليون دولار 

 

 

انما الطياره دى هتكون ٢٠ مليون دولار بالكتير 

 

 

مفيده جدا للدعم من الخلف وسد الثغرات اثناء الحروب وتنفيذ مهمات دعم القوات البريه وقصف برى  وبحرى بتكلفه زهيده جدا 

 

 

صدقنى هتفيدنا كتير خصوصا اننا محتاجين المشروع ده وكمان مشروع لمقاتله جيل رابع معزز او جيل خامس الاثنين ضروريين للتكامل بينهم 

 

 

وممكن يكون ده عربون j20 or j30

 

 

لعله خير تفاءل 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

نفيك المبالغ  من ايام الرافال  :ag:  هو هو يا شبح  لعلو يكون خير باذن المولى يا عنتيل النقاشات العسكرية 

 

 

طيارة اقتصادية متضرش يا شبح منتا انتجت طيارة التدريب الصينى اعتبرها مكانها لكن بخبرات تصنيعية تفيدك مستقبلا  ولو اخدنا حق تسويقها فى المنطقة العراق وسوريا والسودان واليمن وليبيا هيجرو عليكك يمضو العقود اعتبرها طيارة مصلحة سبوبة 

 

 

 

 

@EGY THUNDERBOLT كل الطائرات جميلة اللى انت حاطتها  بس فى حد هيديك واحدة منهم تصنيع ! ؟؟؟؟؟ تفيدك فى ثقل خبرات المهندسين والفنيين فى مقالتة وطنية زيك زى الهند او باكستان او اليابان ؟مثلا انا بضرب مثل فقط مش شرط تبقى بنفس التقنية العالية 

 

 

يعني هو ربنا يفضل كاتب علينا انتاج طيارات قذرة ؟!! صفقة الكيه 8 قولتها وهافضل اقولها دايما منه لله اللي تسبب فيها وحسبي الله ونعم الوكيل

 

 

 

 

 

اما موضوع التصنيع فلو انا فعليا عندي طموح وابحث عن معرفة وخبرات حقيقية ومحترمة فالافضل الاتجاه لمقاتلات جيل رابع++ او جيل خامس على اقل تقدير لأنه وبعد 10 سنوات من الان سيبدأ العالم في الحديث عن الجيل السادس الذي سيظر خلال 2030+ وسيصبح ناضجا بحلول 2035 انما لسة بدور على تصميمات جيل رابع فمعلش ده طموح محدود جدا وخاصة مع تصميم طيارة زي الثاندر فده اسمه Shit حقيقي في عالم الطيران !! هو انا رايح اجيب تصميم طيارة عشان لسة اقعد اعدل فيه واصرف عليه في التعديل والتجريب ؟ وللا بشوف تصميم يستاهل ويوفر عليا الوقت والمجهود والتكاليف ؟

 

 

 

 

 

الصين عندها الجيان 31 تصميمها حلو على فكرة بعيدا عن اي مكونات الكترونية لكن فعلا تصميمها كويس جدا والروس بيقولوا ان شركة ميج شغالة على مشروع مقاتلة جيل خامس متوسطة والهند برضه شغالة على حاجة زي كده غير مشروع الـFGFA اسمه HAL AMCA او Advanced Medium Combat Aircraft

 

 

 

 

 

في قدامي فرص مستقبلية كويسة وانا عمال اقول اجيب تصميم ثاندر ؟!! احنا بنتقدم لقدام وللا بنرجع لورا ؟!

 

 

 

 

 

 

نشوف الكلام اللي فوق ده ونحاول ايه المشكلة ؟!

 

 

 

اعتبرها الميج ٢١ طياره رخيصه وهتكون مفيده للطيارين الجدد للتدرب عليها قبل ركوب الرافال او الميج او السوخوى او الاف١٦ 

 

 

الطيارات السابقه الخبطه فيهم بتعور فى مش اقل من ١٠٠ مليون دولار 

 

 

انما الطياره دى هتكون ٢٠ مليون دولار بالكتير 

 

 

مفيده جدا للدعم من الخلف وسد الثغرات اثناء الحروب وتنفيذ مهمات دعم القوات البريه وقصف برى  وبحرى بتكلفه زهيده جدا 

 

 

صدقنى هتفيدنا كتير خصوصا اننا محتاجين المشروع ده وكمان مشروع لمقاتله جيل رابع معزز او جيل خامس الاثنين ضروريين للتكامل بينهم 

 

 

وممكن يكون ده عربون j20 or j30

 

 

لعله خير تفاءل 

 

 

يا استاذي خبطة ايه ؟!! مافيش طيارة وسط دول " ايرماكي - تي 50 - ياك " كلهم اسعارهم لا تتخطى حاجز 35 - 45 مليون دولار

 

احنا محتاجين مشروع جيل خامس او جيل رابع مُعزز قابل للترقية للجيل الخامس مش محتاجين طيارة زي دي

 

مش محتاجين عرابين نهائيا .. انت فعليا الصين مستهدفاك في التسويق للجيان 31 ومعاك باكستان بعيدا عن كونك هاتجيبها او لا .. الجيان 20 غير قابلة للتصدير

 

الموضوع بعيد تماما عن التشاؤم والتفاؤل .. الموضوع ضروريات وجدوى لا اكثر ولا اقل

 

الطيارة دي جدواها اقتصادية ولوجيستية انما اكتر من كده اسف بنضحك على نفسنا

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

 

 

يعني هو ربنا يفضل كاتب علينا انتاج طيارات قذرة ؟!! صفقة الكيه 8 قولتها وهافضل اقولها دايما منه لله اللي تسبب فيها وحسبي الله ونعم الوكيل

 

 

 

نشوف الكلام اللي فوق ده ونحاول ايه المشكلة ؟!

 

 

 

يا استاذي خبطة ايه ؟!! مافيش طيارة وسط دول " ايرماكي - تي 50 - ياك " كلهم اسعارهم لا تتخطى حاجز 35 - 45 مليون دولار

 

احنا محتاجين مشروع جيل خامس او جيل رابع مُعزز قابل للترقية للجيل الخامس مش محتاجين طيارة زي دي

 

مش محتاجين عرابين نهائيا .. انت فعليا الصين مستهدفاك في التسويق للجيان 31 ومعاك باكستان بعيدا عن كونك هاتجيبها او لا .. الجيان 20 غير قابلة للتصدير

 

الموضوع بعيد تماما عن التشاؤم والتفاؤل .. الموضوع ضروريات وجدوى لا اكثر ولا اقل

 

الطيارة دي جدواها اقتصادية ولوجيستية انما اكتر من كده اسف بنضحك على نفسنا

 

معاك فلوس يا ثاندر ! وحالتك الاقتصادية مش هتسمح  انت عاوز بتاع 10 مليار دولار عشان على الاقل تشترى حاجة تقول عليها كويسه وتحقق كلامك 

 

 

عشان تدخل فى جيل خامس كان اولى انك تدخل كشريك فى الجيل الخامس الصينى  مثلا او الروسى وطبعا فاتك القطر  الوحيد اللى ليهم مشروع مستقبلى الاتراك ودا مستحيل تدخل معاهم واليابان ودا ببردو مستحيل بسبب التبعية الامريكية 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

معاك فلوس يا ثاندر ! وحالتك الاقتصادية مش هتسمح  انت عاوز بتاع 10 مليار دولار عشان على الاقل تشترى حاجة تقول عليها كويسه وتحقق كلامك 

 

 

عشان تدخل فى جيل خامس كان اولى انك تدخل كشريك فى الجيل الخامس الصينى  مثلا او الروسى وطبعا فاتك القطر  الوحيد اللى ليهم مشروع مستقبلى الاتراك ودا مستحيل تدخل معاهم واليابان ودا ببردو مستحيل بسبب التبعية الامريكية 

 

خش على دفعات والفترة القادمة قدرتك الاقتصادية كدولة بتزيد وكقوات مسلحة بتزيد

 

مافيش قطار فات وربنا يكرم ان شاء الله .. في حاجات كتير حاسمة هاتحصل في القوات المسلحة هاتجعل من مصر قوة عظمى اقليمية بإذن الله

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

اومال فين ميج 35 حاجه غريبه جدا بجد ده احنا مشاركين فى التطويرات بتاعتها بفلوس وتروح تصنع ثاندر 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

اومال فين ميج 35 حاجه غريبه جدا بجد ده احنا مشاركين فى التطويرات بتاعتها بفلوس وتروح تصنع ثاندر 

 

 

تشارك فى تطويرات شىء وانك تصنع الميج 35 على ارضك شىء آخر تماما كانت الهند صنعت السو 30 كل الحكايه أنهم بيجمعوها حتى المسامير بيستوردوها من روسيا

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

@EGY THUNDERBOLT

 

 

ما هى فرصة تصنيع الجى 10 بلوك بى او البلوك الاحدث سى؟

 

 

ضعيفة 

 

 

الصين على اخر كلام مش هيخليك حتى تصنع الضفائر الكهربية مجرد بدن وشكرا 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

تشارك فى تطويرات شىء وانك تصنع الميج 35 على ارضك شىء آخر تماما كانت الهند صنعت السو 30 كل الحكايه أنهم بيجمعوها حتى المسامير بيستوردوها من روسيا

 

 

روسيا دخل فى مناقصة الهندية نقل تقنية ل ميج 35 وبتشارك معاها ساب السويدية جريبين و لوكهيد مارتن ب اف 16 كان افضل من الاول باقى مصر تعمل مناقصه على اقل كانت مصر تصنع الجيان 10

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

ان بجد كرهة نفسي بسبب الصرصار ده والله يا جماعة مهما طورت فيها هي في الاساس مبنية علي تصميم من الجيل الثالث او الثاني المتقدم انبوب لا اكثر ولا اقل ولا هيكون فيها جيل ثالث ولا جيل شبحي هو ربنا عرفو بالعقل ولا بالفهلوة باختصار هو ينفع اطور الميج21 لتكون من الجيل الرابع ده كلام برا العقل والمنطق وتصنيع اي الا هدور عليه دلوقتي ولم ادور عليه ادور في باكستان وطائرة صينية نسخة تصديرية من الجيل الثالث طب ما اطور الميج21 افضل واوفر وادمج عليها ذخائر جديده وهي هي مفيس ثاندر نهائي انت بتشغل افضل 4مقاتلات جيل رابع منهم 220اف16 ولو ببحث عن طائرة دعم ارضي يبقا كما قال اخي ثاندر هناك الكثير والافضل مليون مرة وان اري اصلا البحث عن الصناعات الجوية الان عبث حقيقي علينا ان نصنع اولا ما نحتاج بشكل فاعل وليس طائرة وخلاص ذخائر قطع غيار ذخائر خاصة بي ومعامل تطوير والدخول في صناعة الافينكس لما املك العالم يتسلح بالجيل الخامس وفي حدود10سنوات سيتسلحون بالجيل السادس ونحن نبحث عن مشروع بعد 10سنوات سيخرج للنور بطائرة من الجيل الثالث متنكرة في جيل رابع من اقل ما يكون 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

والله ياجماعة 

 

 

لو أننا فنفكر برة الصندوق شوية...  فية بلدان عندها استعداد تتشارك وتساعد في التصميمات و أعتقد أنهم ممكن يكون عندهم قابلين لمشاركتك...  بالمختصر نفس طموحك

 

 

زي جنوب أفريقيا... بغض النظر عن الخلافات السياسية 

 

 

البرازيل 

 

 

إندونيسيا 

 

 

فيتنام 

 

 

الجزائر 

 

 

الإمارات طبعا 

 

 

ولو بتدور على تصميمات مستخبية

 

 

طلع الكريديت كارد لبلدان شرق أوروبا 

 

 

صربيا 

 

 

أوكرانيا 

 

 

رومانيا 

 

 

الناس دي ادراجهم مليانة بلاوي بس اللي يطلع ويشتري

 

 

اكيد حتلاقي عندهم إللي يقلل الفجوة التصميمية من 50-70  ودي خطوة ونسبة مش وحشة 

 

 

دة مجرد رأي 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

هههههههههههههه

 

 

والله احنا اللي عملنا في نفسنا كدة

 

 

قبل ما نشتري الميج

 

 

كنا عملنا مناقصة لتصنيع طائرة جيل رابع+

 

 

وكنا هتاخد اللي عاوزينة

 

 

لكن مستعجلين

 

 

طيب للميج خدنا دفعة اولي شراء

 

 

لازم ندور علي دفعة تصنيع

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

والله ياجماعة 

 

 

لو أننا فنفكر برة الصندوق شوية...  فية بلدان عندها استعداد تتشارك وتساعد في التصميمات و أعتقد أنهم ممكن يكون عندهم قابلين لمشاركتك...  بالمختصر نفس طموحك

 

 

زي جنوب أفريقيا... بغض النظر عن الخلافات السياسية 

 

 

البرازيل 

 

 

إندونيسيا 

 

 

فيتنام 

 

 

الجزائر 

 

 

الإمارات طبعا 

 

 

ولو بتدور على تصميمات مستخبية

 

 

طلع الكريديت كارد لبلدان شرق أوروبا 

 

 

صربيا 

 

 

أوكرانيا 

 

 

رومانيا 

 

 

الناس دي ادراجهم مليانة بلاوي بس اللي يطلع ويشتري

 

 

اكيد حتلاقي عندهم إللي يقلل الفجوة التصميمية من 50-70  ودي خطوة ونسبة مش وحشة 

 

 

دة مجرد رأي 

 

 

تعرف ان الرافال مبنية فى الاساس على تصميم من اروبا شرقية مش فاكر اسم الدولة بالتحديد كانت مع شراكة مع فرنسا 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

هههههههههههههه

 

 

والله احنا اللي عملنا في نفسنا كدة

 

 

قبل ما نشتري الميج

 

 

كنا عملنا مناقصة لتصنيع طائرة جيل رابع+

 

 

وكنا هتاخد اللي عاوزينة

 

 

لكن مستعجلين

 

 

طيب للميج خدنا دفعة اولي شراء

 

 

لازم ندور علي دفعة تصنيع

 

 

منعدكش وقت للمناقصة  اعداد المصنع والتجهيزات هتأخد سنين وبعد كدا تبدأ التصنيع يكون اسرائيل جابت بتاع 150 اف 35 

 

 

التصنيع تعملو بس ميكونش عليك ضغط فى خروج المقاتلات  متنساش انت عندك اف 5 وميراج وميج 21 واف 7 كل دا بيخرج واعداده كبيرة 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

تعرف ان الرافال مبنية فى الاساس على تصميم من اروبا شرقية مش فاكر اسم الدولة بالتحديد كانت مع شراكة مع فرنسا 

 

 

ايوة ياعمي

 

 

اعتقد صربيا او يوغوسلافيا زمان 

 

 

أيا كان...  احنا عندنا ناس تسرق الكحل من العين 

 

 

وانا مؤمن اننا عندنا ورق كويس بس عاوز تظبيط وابديت ومواكبة الوقت اللي احنا فيه دلوقتي 

 

 

ونصبر... لعله خير ان شاء الله 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

يا جماعة الخير نعيد ونكرر صناعة الطائرات احتكارية بحت وسياسية بالدرجة الاولى وليس معنى انك تملك المال ان تعطى حق التصنيع ودلائل ذلك كثيرة كنت اتمنى ان نأخذ مشروع الميج 35 من الروس ليكون مثل مشروع الابرامز لكن الواضح ان الروس بيرفضوا والمتاح لنا فقط الجى اف 17 نقبلها ام نرفضها هذا تقدير القيادة العسكرية وفى حالة الرفض ما هى بدائلنا مع خروج 100 طائرة على الاقل فى السنوات 3 القادمة ولكن تساؤلى هل نملك رفاهية الرفض ؟ نعم هى أقل بكثير من مستوى طموحنا لا خلاف على ذلك لكن من ناحية اخرى هى صلصال الى حد ما بعلاقاتك قد تستطيع ان ترفع نسبيا من قدراتها ورأيى هى طائرة صف ثانى ودعم ارضى ورفع ساعات الطيران جيدة لذا توظف فى حدود امكانياتها وستؤدى الغرض المطلوب منها وتحياتى لحضراتكم

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

 

تعرف ان الرافال مبنية فى الاساس على تصميم من اروبا شرقية مش فاكر اسم الدولة بالتحديد كانت مع شراكة مع فرنسا 

 

 

لا اعتقد ذالك فالرفال مشروع فرنسي تم تطويره بعد خروج هذه الاخيرة من المشروع الاوروبي الذي انجب التايفون حاليا اما يوغوسلافيا فكان عندهم مشروع لصناعة طائرة قتالية وطنية تم تسميته Novi avion بالتعاون مع الفرنسيين لاكنه الغي نظرا  لتفكك الاتحاد .

 

 

Нови авион

 

 

قد يكون هذا هو السبب وراء التشابه بين الرفال و المشروع اليوغسلافي .

 

 

novi-avion.jpg&key=59df3ffcc613e336c2658e78bb4b863706f96e5b16e88f9ad2aa045be50788d6

 

 

dassault_rafale.jpg&key=65bc4bd82e6725434e7fa8b6ac1d7ec2d581b11a9a8d433093d41fe4a88704d1

 

 

Novi Avion cockpit

 

 

novi-avion.jpg&key=7c101240f98156f39038eead7d3263ec8bc7c1c37901f133cce9d71fa985372e

 

 

Dassault rafale cockpit

 

 

images?q=tbn:ANd9GcR3CcoJFrLFaqRSGl-HGXDX6rxiDqdWhOznnBQR1K-x4Cm4ztQD&key=14fbe94104bfdc8dc4a2744e441685a45988c4a8fb1a27f278bd24740ce09d5f

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

dafdbc54cae1c9729f4b829b938ec615.jpg&key=b9a4b45d41b6c60180b5cd660850d22f6443f4ed99887489e7a5b95d1318ba2c

 

 

????? ????? ???????

 

 

بمناسبة ذكر الطائرة اليوغسلافية

 

 

صربيا الان تريد احياء مشاريعها المتوقفة 

 

 

فقط ينقصها التمويل

 

 

حاولت صربيا مع الامارات لانتاج طائرة خفيفة مبنية فى الاساس على النوفى افيون 

 

 

لكن توقف الحديث

 

 

للعلم 

 

 

الطائرة اليوغسلافية الغيت بعد ان اتمت الاختبارات الاولية بنجاح (بسبب حرب البلقان)

 

 

هو مشروع لو تم احياءه افضل بكثير من الجى اف 17

 

 

على الاقل بالنسبة لنا

 

 

هى تعتبر نسخة خفيفة من الرافال وتعتمد على تقنية فرنسية 

 

 

باختصار 

 

 

لو تواجدت او كان قد قدر لها 

 

 

كانت ستعمل بتناغم تام مع الرافال 

 

 

صورة اخرى للتصور النهائى لها تظهر كونها شديدة الشبه بالرافال لكن بمحرك واحد 

 

 

[ATTACH]31656.IPB[/ATTACH]

 

 

بامكانات مبدئية اكثر من ممتازة 

مشاركة هذا المُحتوي


رابط المُشاركه
Share on other sites

إنضم إلينا لإضافة تعليقك ...

يجب أن تكون أحد أعضاء هذا المنتدي لتتمكن من إضافة تعليق و التفاعل مع الموضوع.

إنشاء حساب

الإنضمام للمنتدى لا يستغرق سوي دقيقة واحدة !

تسجيل حساب جديد !

تسجيل الدخول

هل أنت عضو مسجل لدينا بالفعل؟ سجل دخولك هنا.

تسجيل الدخول الآن

×